plen

Otwarte zasoby edukacyjne – szkolenie dla bibliotekarzy

Wsparcie Bibliotek w dniu 9 marca 2011 r. zaprasza na szkolenie pod tytułem Otwarte Zasoby Edukacyjne – o tym jak uwolnić informację i wykorzystać bogactwo sieci w działalności edukacyjnej, kulturalnej i naukowej. Szkolenie jest adresowane do bibliotekarzy akademickich, osób zajmujących się organizacją źródeł elektronicznych, zainteresowanych rozwojem elektronicznej informacji, prowadzących szkolenia, a także osób, których codzienne zadania zawodowe związane są z poszukiwaniem informacji.

Celem jest poszerzenie umiejętności identyfikowania i wyszukiwania Otwartych Zasobów Edukacyjnych oraz udostępniania własnych zasobów na licencjach Creative Commons. Uczestnicy warsztatów zdobędą wiedzę w zakresie wybranych inicjatyw oraz projektów na rzecz otwartej kultury, nauki i edukacji oraz podstaw prawa autorskiego (licencje Creative Commons).

Ramowy program
1. Idea otwartej edukacji, nauki i kultury. Organizacje, pola współpracy.
2. Otwarte Zasoby Edukacyjne:

  • zakres pojęcia,
  • wyszukiwanie OZE,
  • prezentacja wybranych projektów,
  • wykorzystanie OZE
  • własny projekt.

3. Deklaracja Kapsztadzka.
4. Podstawy prawa autorskiego w pracy bibliotekarza
5. Zasady działania wolnych licencji Creative Commons:

  • modele otwartości,
  • oznaczanie i udostępnianie utworów (dodawanie metadanych).

6. Serwisy Web 2.0 umożliwiające udostępnianie utworów na wolnych licencjach.

Metody pracy
– Praca indywidualna przy stanowisku komputerowym
– Mini wykłady i dyskusje

Terminy: 9 marca 2011 r. g. 10.00-15.00
Czas: 1 dzień (6 godzin szkoleniowych)
Miejsce: Poznań, ul. os. Zwycięstwa paw. 109 (A&Atut Ośrodek Szkoleniowy)
Cena: 160 zł (cena nie obejmuje kosztów zakwaterowania)
Grupa: do 13 osób

Szczegółowe opisy szkoleń oraz formularz zgłoszeniowy znajdują się na stronie www.WsparcieBibliotek.pl w zakładce Szkolenia otwarte.

Bliższych informacji udziela:
Urszula Cimoch
tel.: 505 04 11 88
urszulacimoch (at) o2.pl

Szkolenie poprowadzi Ewa – bibliotekarz, szkoleniowiec, absolwentka Instytutu Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego. Pracuje jako bibliotekarz w szkole wyższej, gdzie zajmuje się m.in. działalnością edukacyjną, szkoląc w zakresie wykorzystania tradycyjnych i elektronicznych źródeł informacji, ich oceny, a także zasad dalszego wykorzystania (poprawne cytowanie, wykorzystanie dokumentów zgodnie z prawem).
Prowadzi szkolenia poświęcone wdrożeniu idei otwartej edukacji oraz wykorzystaniu narzędzi web 2.0 w pracy bibliotekarzy, popularyzuje ideę edukacji informacyjnej realizowanej w duchu Information Literacy, współpracuje z Sekcją ds. Information Literacy IFLA.