plen

Przedstawiciele KOED na Alternatywnym Kongresie Kultury i zjeździe "Sami swoi"

12-13 grudnia w Teatrze Dramatycznym w Warszawie odbył się Alternatywnym Kongres Kultury. Data jest znacząca, bowiem jest to 28. rocznica przerwania obrad Kongresu Kultury przez wybuch stanu wojennego. Organizacja Alternatywnego Kongresu w tym symbolicznym czasie i miejscu jest odpowiedzią na zakończony we wrześniu Kongres Kultury Polskiej. W obradach uczestniczyli artyści, intelektualiści, związani głównie z warszawską sceną alternatywną oraz przedstawiciele mediów.

Uczestnicy dyskutowali o komunikacji pomiędzy twórcami i odbiorcami, roli mediów, rynku sztuki, cenzurze, sztuce miasta, animacji, edukacji i emancypacji. Podczas obrad Alina Gałązka (Komuna Otwock), Justyna Sobczyk (Instytut Teatralny) i Jarosław Lipszyc (Koalicja Otwartej Edukacji) rozmawiali o wizjach otwartej edukacji. Rozmowa skoncentrowała się wokół problemu kształtowania twórczych postaw, roli instytucji kultury w skutecznej edukacji kulturalnej, konieczności udostępniania zasobów kultury w internecie i wdrażania otwartych modeli publikacji, ale także trudności związanych z realizacją tych zadań – zarówno wynikających ze specyfiki funkcjonowania instytucji kultury, jak i prawnych. Nagranie z dyskusji udostępniamy na Blip.Tv w kanale KOED-u.

Również w ostatni weekend odbył się w Warszawie zjazd niezależnych środowisk kultury “Swoją drogą. Nowe strategie dla kultury”, organizowanego przez Wolny Uniwersytet WarszawyFundację Bęc Zmiana, a zainicjowany przez grupę sygnatariuszy Manifestu Komitetu na Rzecz Radykalnych Zmian w Kulturze.

W ramach zjazdu Alek Tarkowski (Koalicja Otwartej Edukacji) poprowadził sesję dotyczącą roli praw autorskich w kulturze. Gościem sesji był Marcin „Pan Duże Pe” Matuszewski, raper i MC grający z zespołami Masala i Cinq G. Punktem wyjścia były zapisy Manifestu, którego autorzy postulują odnośnie praw autorskich:

Równouprawnienie pod względem prawnym różnych form własności intelektualnej

Kultura funkcjonuje źle w reżimie zamkniętej własności prywatnej (copyright, patenty). Idee, pomysły i koncepcje twórcze powinny krążyć – być używane, modyfikowane i kombinowane – aby tworzyć nową wartość kulturalną. Niektóre dziedziny kultury współczesnej, jak na przykład muzyka czy film, nie są już w stanie w pełni funkcjonować w obecnych ramach prawnych i pewne ich formy (np. technika found footage czy mash-up) nieustannie przekraczają granice legalności. Dlatego zamierzamy propagować oraz stosować alternatywne i demokratyczne formy ochrony i redystrybucji praw autorskich w oparciu o tzw. licencje otwarte. Domagamy się jednocześnie wprowadzenia do prawodawstwa zapisów o dozwolonym użytku związanym z nowymi, horyzontalnymi formami produkcji i dystrybucji kultury, których celem nie jest wypracowywanie zysku.