OER z perspektyw pedagogicznych i psychologicznych
W nowym numerze czasopisma E-Learning and Digital Media opublikowano kilka ciekawych tekstów proponujących teoretyczne spojrzenie na nauczanie z wykorzystaniem otwartych zasobów edukacyjnych. W numerze znajdziemy m.in. teksty „What’s Educational about Open Educational Resources? Different Theoretical Lenses for Conceptualizing Learning with OER”, „Researching Resistance to Open Educational Resource Contribution: an activity theory approach” czy „Learning and Open Educational Resources: a psychological perspective”.
Open Content Program w Getty Images
W Getty Images, znanej agencja fotograficzna zarządzająca wieloma popularnymi repozytoriami fotografii i skanów, uruchomiono
Open Content Program, w ramach którego udostępnianych jest do tej pory prawie 5 tys. zdjęć z domeny publicznej.
Linkowanie narusza prawo autorskie
Polecamy lekturę opublikowanego w serwisie prawokultury.pl komentarza Krzysztofa Siewicza pokazujący, że nawet linkowanie może być wykroczeniem wobec zasad prawa autorskiego.
Administracja USA za otwartą edukacją
Wątki dotyczące otwartej edukacji pojawiły się w niedawnym wystąpieniu amerykańskiej sekretarz do spraw edukacji Arne Duncan: Open Education Resources and other communication tools can help improve and expand teacher training and professional development—a huge opportunity in countries grappling with large teacher shortages and under-educated teachers.
Open Access standardem na Uniwersytecie Kalifornijskim
Uniwersytet Kalifornijski przyjął całościową politykę OpenAccess i wdraża wymóg publikowania w repozytorium uczelnianym oraz udzielania uczelni niewyłącznej licencji na udostępnianie prace w sieci. Dokument zawierający politykę można przeczytać tutaj (PDF), UC wydaje ponad 40 000 publikacji naukowych rocznie. (za Creative Commons Polska)