plen

Otwartość w nauce, edukacji i kulturze (aktualności #16)

Sam dostęp nie wystarczy

Paywalls may not be the only barrier we need to overcome if the public is to benefit from academic research – pisze Ellen Collins na stronach Guardiana. Just because we make something open does not mean that people will read it, even when it is directly relevant to an issue they are trying to understand. Polecamy artykuł dostępny pod tym linkiem.

Powstało indyjskie narodowe repozytorium otwartych zasobów edukacyjnych

Narodowe repozytorium Otwartych Zasobów Edukacyjnych powstało w Indiach. Korzystać mają z niego nauczyciele i edukatorzy, którzy również umieszczać w nim mogą przygotowane przez siebie treści. Wszystkie materiały w repozytorium dostępne są na wolnej licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa – Na Tych Samych Warunkach, co jest efektem nacisku indyjskich środowisk otwartościowych (m.in. społeczności wikipedystów) na Ministerstwo Rozwoju Społecznego, organizatora tego projektu. Repozytorium dostępne jest pod adresem nroer.in/home/.

Wyszukiwarki otwartych zasobów edukacyjnych

W portalu EdTechReview opublikowano listę kilku najważniejszych specjalistycznych wyszukiwarek pozwalających dotrzeć do otwartych zasobów edukacyjnych.

MOOC w systemie edukacji

Rozwija się wciąż dyskusja na temat potencjału i miejsca masowych otwartych akademickich kursów online (MOOC) w systemie szkolnictwa wyższego USA. W jednym z opublikowanych niedawno w serwisie The Chronicle of Higher Education artykułów czytamy o kontrowersjach wobec uznawania przez uniwersytety zaliczania takiej formy studiowania. MOOC to nie tylko nowa forma edukacji, ale też wielkie wyzwanie dla monopolu uczelni i polityki edukacyjnej władz publicznych.

OpenGLAM w Polsce (konferencja)

Do końca sierpnia zgłaszać można propozycje wystąpień i warsztatów na konferencji openGLAM 2013. Otwarte zasoby kultury. Wydarzenie odbędzie się w dniach 11–12 października 2013 w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki. Więcej informacji: openglam2013.pl.