plen

Otwartość w nauce, edukacji, kulturze (aktualności #8)

Open Education 2030: wizje przyszłości otwartej edukacji

Komisja Europejska opublikowała pierwszą z serii publikacji ze scenariuszami ewolucji otwartej edukacji na poziomie szkolnym, akademickim i kształcenia ustawicznego. Wciąż można wziąć udział w tym foresightowym projekcie – do 28 kwietnia akceptowane są teksty opisujące przyszłość edukacji szkolnej, do 7 maja – edukacji akademickiej. Wszystkie niezbędne informacje znaleźć można na stronie blogs.ec.europa.eu/openeducation2030.

Nowa publikacja o wyzwaniach technologicznych w otwartej edukacji

Into the wild – Technology for open educational resources to książka będąca podsumowaniem trzyletniego brytyjskiego programu na rzecz Otwartych Zasobów Edukacjnych (UK OER Programme). Nie jest to praktyczny poradnik, ale ekspercka synteza najważniejszych technicznych wyzwań związanych z tworzeniem i udostępnianiem otwartych zasobów edukacyjnych. Książka dostępna jest w formatach czytnikowych na tej stronie.

Wdrażanie otwartych e-podręczników w Kanadzie

We wrześniu uczniowie szkół z kanadyjskiej prowincji Kolumbia Brytyjska korzystać będą w ramach zajęć szkolnych z pierwszych darmowych i otwartych e-podręczników, udostępnianych w systemie open.bccampus.ca. Kanada realizuje politykę otwierania zasobów edukacyjnych od października 2012 roku, kiedy to poinformowano o planach udostępnienia uczniom otwartych e-podręczników w celu obniżenia kosztów edukacji i zwiększenia poziomu wykorzystania treści edukacyjnych (co w znacznym stopniu ułatwia zastosowanie wolnych licencji). Więcej informacji na temat kanadyjskiej strategii znaleźć można w tym podsumowaniu.

„Bitwa o księgę” w starożytnej Irlandii

Chociaż prawo autorskie w formie zbliżonej do obecnego systemu można datować od XVIII wieku, to problemów dotyczących prawa do kopiowania można szukać znacznie wcześniej. W połowie VI wieku w Irlandii doszło do bitwy, którą spowodował konflikt pomiędzy dwoma mnichami i misjonarzami o to, kto posiada prawa do kopii książki – posiadacz oryginału czy kopista – czytamy w portalu conasuwiera.pl