plen

Otwartość w nauce, edukacji, kulturze (aktualności #7)

Masowe i otwarte kursy online w edukacji akademickiej

MOOCs and Open Education: Implications for Higher Education to raport opisujący historię i najważniejsze cechy masowych, otwartych kursów online, udostępnianych przez czołowe instytucje edukacyjne. Autorzy raportu przekonują, że fenomen popularności MOOC (Massive open online course) należy analizować w perspektywie idei otwartej edukacji. Lektura raportu pozwala także oszacować potencjalny wpływ otwartych masowych kursów online na edukację akademicką. Raport przeczytać można w repozytorium JISC CETIS.

E-podręcznik: dostępność ważniejsza od technologii

Piotr Peszko na swoim blogu krótko opisuje swoje kłopoty z zamówieniem e-podręcznika przygotowanego przez jedno z komercyjnych wydawnictw edukacyjnych. Akcentuje problem relacji między atrakcyjną formą treści a jej dostępnością i użytecznością: Dostępność, która w przypadku e-podręcznika jest konieczna, a w przypadku sprzedawania go online niezbędna stała się Waszą kulą u nogi. Technologia, która miała podkreślić jakość podręcznika i jego innowacyjność zabiła Was.

Naukowcy z Francji za otwarciem nauki

60 uznanych francuskich badaczy z dziedzin humanistycznych i społecznych opublikowało niedawno w Le Monde oświadczenie wspierające otwarty dostęp do publikacji naukowych w tym kraju. W oświadczeniu czytamy m.in., że opór wobec open access spowodować może, że dziedziny te będą w coraz większym stopniu społecznie izolowane i skazane na wymarcie. Petycję, dostępną także na stronie iloveopenaccess.org, podpisało już ponad 2 tys. osób. Petycja jest reakcją na wyrażone w lutym stanowisko wydawców naukowych i części środowiska naukowego, krytykujące plany wprowadzenia obligatoryjnego dostępu do czasopism naukowych we Francji w ramach unijnego programu Horizon 2020.

E-podręczniki w Rosji

Od 1 kwietnia wykładowcy 60 moskiewskich szkół razem z uczniami przystąpią do testowania podręczników elektronicznych – czytamy w portalu Głos Rosji. Oprócz podręczników w wersji cyfrowej z zakresu języka rosyjskiego i literatury, chemii i fizyki, historii Rosji i biologii, uczniowie klas od 5 do 9 mają otrzymać zestawy elektroniczne z zakresu muzyki sztuk pięknych.

Czy można wypożyczać podręczniki?

Australijskie Stowarzyszenie Wydawców rozważa pozwanie do sądu firmy Zookal za naruszanie praw autorskich: firma ta zajmuje się od dwóch lat wypożyczaniem studentom podręczników. Często pozwala to studentom zaoszczędzić nawet połowę kwoty jaką musieliby zapłacić za zakup – czytamy na stronie Prawokultury.pl

Społecznościowy model otwierania podręczników

Creative Commons Polska informuje: Wydawnictwo De Gruyter rozpoczęło współpracę z platformą unglue.it do społecznościowego „otwierania” książek. De Gruyter oferuje listę 100 podręczników, na które użytkownicy serwisu mogą głosować, następnie te które uzyskają 2100 dolarów zostaną otworzone i udostępnione na niesprecyzowanej jeszcze licencji CC i bez DRM.