plen

Otwartość w nauce, edukacji, kulturze (aktualności #5)

Przewodnik po otwartej edukacji od Software and Information Industry Association

Eksperci z waszyngtońskiego Software and Information Industry Association przygotowali przewodnik Guide to Open Educational Resources [PDF], w którym przedstawiają podstawy systemu otwartej edukacji, zwracając przy okazji uwagę m.in. na koszty wdrażania otwartych zasobów edukacyjnych w pracę szkoły oraz modele biznesowe, które mogą być wykorzystane przez wydawców edukacyjnych tworzących OZE na potrzeby szkół.

W polskiej szkole nie nauczysz się, jak zrobić prezentację

Chociaż zajęcia z informatyki są już w szkole standardem, to jednak nie wyposażają uczniów w niezbędne kompetencjewynika z badań Eurostatu. Artykuł opublikowany w „Gazecie prawnej” niestety dość bezrefleksyjnie odnosi się do iedostosowanego do wymagań współczesnego rynku pracy ideału kompetencji informatycznych i zupełnie pomija edukacyjny potencjał Internetu jako niezależnego od szkoły źródła tych umiejętności.

Happy Birthday to You w krainie OZZ

Paradoksalny charakter walki organizacji zbiorowego zarządzania o zawężenie zakresu dozwolonego użytku opisuje na swoim blogu Anna Gruhn z Instytutu Ludwiga von Misesa: „[OZZ] W swojej krucjacie przeciw dość swobodnie definiowanemu piractwu często pomijały jednak to, że otrzymują swego rodzaju rekompensatę za ten dozwolony użytek, czyli kserowanie (konsekwentnie przez OZZ nazywane „piractwem”). Chodzi o tzw. opłatę reprograficzną (ang. copyright levies – CL), uiszczaną przez producentów i importerów czystych nośników lub urządzeń umożliwiających kopiowanie. Zgodnie z Ustawą o prawie autorskim wpływy z tego „podatku od piractwa” trafiają właśnie do kas organizacji zbiorowego zarządzania, wydawców i producentów. Potem wpływy z niej podlegają redystrybucji (zwanej „repartycją”) między twórców”.

Humanistyka i open access

Martin Eve na stronach Guardiana pisze o problemach w adaptacji polityki otwartego dostępu w dziedzinach humanistycznych. Jeśli przedstawiciele tych dyscyplin sami nie wypracują własnego modelu funkcjonowania czasopism naukowych, dostosowanego do współczesnych wymagań związanych z dostępnością online, zostanie im narzucony system funkcjonujący już z powodzeniem w naukach ścisłych czy biologicznych.

Gdzie jest projekt ePodręczników?

Piotr Peszko rozmawia z Krzysztofem Wojewodzicem na temat prac nad systemem polskich e-podręczników, realizowanych w ramach programu „Cyfrowa Szkoła”.

UK OER: podsumowanie doświadczeń z tworzenia OER

Jak informuje Creative Commons Polska, po kilku latach intensywnych doświadczeń projekt UK OER prowadzony przez brytyjski JISC CETIS wydał ich podsumowanie ze stosowaniem rożnych technologii tworzenia i wspierania powstawania Otwartych Zasobów Edukacyjnych. Książka skierowana jest do zaawansowanych czytelników zainteresowanych doświadczeniami z wdrażania dużego narodowego programu OZE – dostępna jest pod tym linkiem.