Nowy tydzień i kolejna publikacja UNESCO OER Community. Tym razem możemy dowiedzieć się, jak kształtuje się ruch OER w kontekście światowym. Społeczność UNESCO opracowała raport Access to Open Educational Resources będący kompilacją wyników dyskusji prowadzonych na początku tego roku (Luty/Marzec) przez członków Społeczności. Przedmiotem dyskusji były m.in. różne bariery utrudniające lub uniemożliwiające dostęp do otwartych zasobów edukacyjnych ze względu na różnice w narodowych systemach prawnych. Celem debat jest opracowanie konkretnego rozwiązania.
Raport składa się z trzech części, odpowiadających tematom dyskusji:
-
Część 1: Identyfikacja i charakterystyka głównych problemów związanych z dostępem do otwartych zasobów; opracowanie wstępnego schematu klasyfikacji obszarów problemowych;
-
Część 2: Poszukiwanie możliwych rozwiązań dla zidentyfikowanych barier;
-
Część 3: Próba opracowania propozycji konkretnego rozwiązania.
Publikacja w przeglądowy sposób opisuje problemy z OER i stara się je usystematyzować. Dostarcza również ciekawych studiów przypadku pokazujących konkretne rozwiązania. Stephen Downes zwraca uwagę, że w 3 części, autorzy sugerują wykorzystanie aplikacji Miro, która ma ułatwić umieszczanie zasobów edukacyjnych online oraz ich dystrybucje.
UNESCO OER Community uruchomiła wiki gdzie przedstawiciele ze 109 krajów wspólnie pracują i dyskutują nad kierunkiem rozwoju OER. Sam raport dostępny jest również na wiki oraz w wersji PDF do pobrania.