plen

Ekspertyza na temat Otwartego Dostępu do nauki i edukacji

ICM UW pod kierownictwem prof. Marka Niezgódki opracowało ekspertyzę dotyczącą wdrożenia i promocji otwartego dostępu do treści naukowych i edukacyjnych. Ekspertyza powstała na zamówienie Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Jej wyniki będą prezentowane podczas jutrzejszej debaty o otwartej nauce i edukacji.

Głównym celem ekspertyzy jest zaproponowanie zestawu narzędzi służących implementacji otwartego dostępu (OD), który definiowany jest szeroko, jako nieograniczony dostęp do treści naukowych, głównie do recenzowanych artykułów naukowych. Opracowanie skupia się na analizie sposobów wdrażania modeli otwartego dostępu do treści naukowych i edukacyjnych na świecie oraz prezentuje propozycje zasad implementacji otwartego dostępu, z uwzględnieniem specyfiki polskiego systemu naukowego i edukacyjnego oraz wniosków płynących z wdrożenia różnych modeli otwartego dostępu na świecie.

W wyniku ekspertyzy zespół ICM opracował konkretne zalecenia dla polskich instytucji nauki, które mogłyby wspomóc otwarty obieg treści naukowych:

  • włączenie polityki otwartego dostępu jako wymiaru oceny jednostek naukowych,
  • implementacja otwartego mandatu w Narodowym Centrum Nauki i Narodowym Centrum Badań i Rozwoju,
  • uzależnienie budżetowego finansowania czasopism naukowych od wprowadzenia polityki otwartego dostępu,
  • włączenie polityki otwartego dostępu jako wymiaru oceny czasopism naukowych,
  • otwarty dostęp do prac doktorskich,
  • włączenie polityki otwartego dostępu do projektów MNiSW, m.in. Index Plus,
  • otwarty dostęp do prac doktorskich.

Pełny tekst ekspertyzy dostępny w PDF.