plen

Ciekawe materiały o OER

Brytyjskie wydawnictwo Routledge udostępniło nieodpłatnie dla wszystkich czytelników numer 'Open Learning: The Journal of Open and Distance Learning' z 2009 w całości poświęcony OER. Możemy bez żadnych ubytków w portfelu przeczytać w sumie 11 różnych artykułów: przeglądowe, ogólne, opis inicjatyw podejmowanych przez różne instytucje. Ciekawa szczególnie ostatnia pozycja o pozwoleniach.

Drugim miejscem gdzie warto zajrzeć to publikacja eLearning Papers. Jest stosunkowo młoda. Pierwszy numer ukazał się w 2006 roku, jednak zawiera wysokiej jakości, recenzowane artykuły, wywiady  i przykłady dobrych praktyk dotyczące nowych trendów w edukacji, nowych technologii, środowisk kształcenia. Nas szczególnie zainteresuje numer 10 z 2008 roku poświęcony w całości otwartym zasobom edukacyjnym.

Pierwsze dwa artykuły w tym numerze badają, w jaki sposób uczelnie pracują nad włączeniem OER do swoich polityk i swojej praktyki (Wyższa Szkoła Zarządzania w Grenoble, Francja; Open Learn Open University UK). Kolejne dwa artykuły omawiają istniejące narzędzia dla nauczycieli i członków wydziałów uczelnianych, umożliwiające tworzenie i współwykorzystywanie treści. Ostatni artykuł przedstawia koncepcję przekazywania udanych praktyk z zakresu wytwarzania otwartego i bezpłatnego oprogramowania do opartego na współpracy procesu tworzenia OER.

Streszczenia artykułów dostępne są w 21. językach w tym w polskim. Pełne teksty są dostępne w języku oryginału, przeważnie angielskim.Artykuł w eLearning Papers są publikowane na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Unported.