plen

Otwartość w nauce, edukacji i kulturze (aktualności #19)

Otwarte zasoby edukacyjne i rynek wydawniczy (raport)

11 września agencja badawcza będąca częścią grupy finansowej Nomura opublikowała obszerny raport dotyczący wpływu ruchu otwartej edukacji na kondycję finansową i działania podejmowane przez wydawnictwo Pearson. W analizie znaleźć można interesujące dane dotyczące np. relacji kosztów tradycyjnych podręczników do poziomu inflacji czy stosunku edukatorów do wykorzystywania otwartych zasobów edukacyjnych. Raport dostępny jest na stronie http://t.co/i0wQpIIDM4

Jak edukacja online wpływa na efektywność edukacji wyższej?

Kolejny raport wart uwagi to przygotowana przez działającą w kanadyjskim stanie Ontario radę na rzecz jakości edukacji publikacja How Online Learning Affects Productivity, Cost and Quality in Higher Education: An Environmental Scan and Review of the Literature. Dostęp do opracowania pod adresem http://t.co/ZTOBLmvM6u

Narzędziowe wsparcie dla Open Access

Open Access Toolset Alliance to nowopowstała koalicja instytucji, aktywistów i ekspertów, której celem jest wspólna praca na rzecz rozwoju ogólnodostępnych narzędzi wspierających publikowanie tekstów naukowych w modelach otwartościowych.

E-podręczniki mogą być niebezpieczne?

Czy projekt otwartych e-podręczników wymaga dopracowania kwestii związanych z bezpieczeństwem korzystania z tego tworzonego właśnie systemu? Zanim elektroniczne książki trafią do polskich szkół, potrzebne są rzetelne badania na temat ich wpływu na zdrowie uczniów – tak brzmi konkluzja ekspertyzy prof. Włodzimierza Gogołka, którą przeprowadził na zlecenie Ośrodka Rozwoju Edukacji, odpowiedzialnego w ramach Ministerstwa Edukacji za wdrożenie programu cyfrowych podręczników. Więcej na ten temat na stronach Rzeczpospolitej.