plen

Otwartość w nauce, edukacji i kulturze (aktualności #13)

Otwarta edukacja i samoedukacja

W najnowszym numerze The International Review of Research in Open and Distance Learning”> opublikowano artykuł Rethinking OER and their Use : Open Education as Bildung, w którym autorzy zachęcają do teoretycznej refleksji nad ideą otwartej edukacji i wskazują na jej potencjał w zakresie samokształcenia i samodzielnego budowania nowych komptenecji. Artykuł dostępny jest na tej stronie.

Open Game Art Bundle

Open Game Art Bundle to projekt, w ramach którego twórcy znanych, niezależnych gier internetowych udostępnić mają ich elementy (grafikę, postaci, ścieżki dźwiękowe) do domeny publicznej, tak aby każdy deweloper mógł swobodnie wykorzystywać je w swoich projektach. Od 1 lipca w ramach crowdfundingu gromadzone są środki na ten cel – na razie zebrano prawie 6.5 tys. dolarów z zakładanych 10 tys. Więcej informacji na stronie projektu.

Jak prawo autorskie blokuje dostępność XX-wiecznych utworów

How Copyright Makes Books and Music Disappear (and How Secondary Liability Rules Help Resurrect Old Songs)> to artykuł pokazujący, w jaki sposób prawo autorskie blokuje komercyjne wznawianie i wydawanie dzieł z XX-wieku. Autorzy porównując dostępność książek z domeny publicznej i z lat 50. XX wieku w księgarni Amazon czy obecność filmów z tych okresów na YouTube wskazują, że prawo autorskie tłumi możliwość rozpowszechniania i dostępu do treści kultury, które wypadły już z komercyjnego obiegu, ale wciąż są objęte ochroną prawnoautorską. Artykuł opublikowano w ramach projektu Illinois Program in Law, Behavior and Social Science.

Czy otwarte kursy online demokratyzują system edukacji?

MOOCS, media, and the democratisation of higher education to ciekawa prezentacja przedstawiona przez Johna Daniela podczas odbywającej się niedawno w Toronto Worldviews Conference 2013. Dyskutując o otwartej edukacji dużo mówi się o tym, jak pozytywny wpływ ma ona mieć na demokratyzację dostępu do wiedzy. Daniel zastanawia się nad tym, wskazując na potencjał, ale i ograniczenia coraz popularniejszych otwartych kursów online (MOOC). Do pobrania: tekst wystąpienia, slajdy.