plen

Poradnik jak zrobić dostępny e-podręcznik

epodrecznik_dostepnyE-podręcznik, aby był w pełni otwarty, poza otwartością prawną i technologiczną, musi być również dostępny. Koalicja Otwartej Edukacji w opracowanych rekomendacjach dla Cyfrowej Szkoły oraz stanowiskach podkreślała, że jednym z priorytetów rządowego programu cyfryzacji szkoły powinno być zapewnienie dostępności materiałów edukacyjnych dla osób niepełnosprawnych. Oznacza to konieczność spełniania przez podręczniki rekomendacji W3C Web Content Accessibility Guidelines w wersji 2.0.

Organizacje członkowskie Forum Dostępnej Cyberprzestrzeni, do których należy Fundacja Instytutu Rozwoju Regionalnego (członek KOED), włączają się w prace na rzecz uwzględniania aspektu dostępności w programie Cyfrowa Szkoła, w tym zapewnienia jak najwyższego poziomu dostępności tworzonych e-podręczników. Jednym z elementów tych działań jest stworzenie poradnika E-podręcznik dostępny dla wszystkich. Poradnik dla twórców elektronicznych materiałów edukacyjnych.

W publikacji znajdziemy przejrzyście opisane kwestie dostępności treści w warstwie tekstowej (układ, formatowanie i struktura tekstu), dostępności różnego typu grafiki (tworzenia tekstów alternatywnych) oraz materiałów multimedialnych (różne rodzaje). W drugiej cześć publikacji znajdziemy opis technologii asystujących dla osób z dysfunkcjami sensorycznymi i manualnymi oraz opis problemów jakie osoby te napotykają podczas korzystania z zasobów w sieci.

Poradnik dostępny na licencji Creative Commons. Uznanie autorstwa 3.0. Polecamy lekturę.