plen

Wieczorne rozmowy o Otwartej Edukacji. Zapraszamy na konferencję webinarową

Co roku w marcu obchodzimy Międzynarodowy Tydzień Otwartej Edukacji. Z tej okazji chcielibyśmy zaprosić Was do rozmowy o tym, czym jest otwarta edukacja i jak stosować ją w praktyce. U podstaw rozumienia otwartej edukacji leży chęć i gotowość do dzielenia się: wiedzą, umiejętnościami, wsparciem i zasobami. Żeby było to możliwe potrzebna jest odpowiednia kultura pracy oparta na zaufaniu i porozumieniu. W otwartej szkole wszyscy są uczniami i nauczycielami, twórcami i odbiorcami, a dzięki internetowi  oraz nowym technologiom dzielenie się wiedzą jest dziś łatwiejsze niż kiedykolwiek. Tworzenie i korzystanie z otwartych zasobów edukacyjnych jest konsekwencją takiego sposobu myślenia.

Zapraszamy na konferencję webinarową Wieczorne rozmowy o Otwartej Edukacji 

28 marca w godz. 18.00 – 21.30

Aby wziąć udział, zarejestruj się tutaj:  bit.ly/otwartaedu

 

Proponujemy Wam pięć różnych spojrzeń na otwartą edukację:

18.00 – 18.40 Kamil Śliwowski, Otwarte Zasoby, Alek Tarkowski, Centrum Cyfrowe

Unikaj kłopotów i pomagaj innym. Prawo autorskie i dobre obyczaje.

Choć czasem internet sprawia takie wrażenie, nie wszystko tam wolno i nie ze wszystkiego co tam znajdziemy możemy korzystać swobodnie. Co należy wiedzieć o prawie autorskim do materiałów edukacyjnych i czym różnią się zasoby darmowe od otwartych zasobów? Jak wyszukiwać, rozpoznać i poprawnie używać takich zasobów jak zdjęcia, grafiki, fragmenty kursów w pracy nauczyciela? Czym są licencje Creative Commons? Czy istnieją planety na których nie ma prawa autorskiego?

 

18.40 – 19.20 Tomasz Mikołajczyk, Superbelfrzy RP

Otwarte zasoby dla nauczycieli – podejście praktyczne

W ciągu kilkudziesięciu minut przekonam Was do korzystania z otwartych zasobów edukacyjnych (OZE). Pokażę skąd i w jaki sposób je pobierać. Podam też kilka faktów wyjaśniających dlaczego i kiedy warto korzystać akurat z OZE a nie ze wszystkich zasobów, jakie daje nam teoretycznie „za darmo” internet.

 

19.20 – 20.00 Malina Baranowska- Janusz, Centrum Edukacji Obywatelskiej

Szkoła otwarta na różnorodność

Opowiem o sprawdzonych metodach wspierania różnorodności w szkole i w klasie. Głównie oparte są one na wartościach, które powinny być wspierane codziennie w środowisku szkolnym. Otwierają one i uwrażliwiają zarówno uczniów i uczennice jak i kadrę pedagogiczną, na wszystko co różne, inne, odbiegającej od tzw. normy. Pozwalają doceniać i wykorzystywać różnorodność do budowania mocnych relacji, otwierania się na nieznane i uczenia się tolerancji.

 

20.00 – 20.40 Jarosław Lipszyc, Fundacja Nowoczesna Polska

Dlaczego kocham kulturę remiksu

Od czasów oświecenia kultura europejska jest zakładnikiem imperatywu oryginalności. Do dziś widać to w konstrukcji prawa autorskiego. Tymczasem kultura nie jest serią izolowanych erupcji twórczego szału – to raczej skomplikowany ekosystem wzajemnych zależności, inspiracji, motywów, kodów i technik. Praktyki remiksu, strategie ready-made, wykorzystanie dziedzictwa kulturowego jak klocków Lego do budowy własnego ja, zwraca uwagę na te aspekty kultury, które oparte są o transmisję, wspólne doświadczenie i współpracę. Zamiast celebrować izolowany indywidualizm możemy cieszyć się wspólnotowym charakterem kultury.

 

20.40 – 21.20 Marta Puciłowska, Fundacja Szkoła z Klasą, Katarzyna Górkiewicz, Centrum Edukacji Obywatelskiej

Szkoła uczy się przez całe życie

Szkoła nie może być miejscem poza upływającym czasem i zmieniającym się kontekstem: społecznym i kulturowym. Świat przeobraża się szybciej niż my jesteśmy w stanie tworzyć tradycyjne podręczniki, które będą go tłumaczyć i o nim opowiadać. Otwarta szkoła nieustannie uczy się i czerpie z nauki, biznesu czy mediów. Jak wykorzystać w szkole metody takie jak „design thinking” i „inqiury based learning”? Jak tłumaczyć zjawisko fałszywych faktów, czyli fake – news? Pokażemy Wam jak to robić.