plen

Otwartość w nauce, edukacji i kulturze (aktualności #17)

The Textbook Liberation Project

Tristan Lear, student Universytetu Południowej Florydy, zainicjował projekt, w ramach którego za pomocą ulotek z kodami QR rozpowszechnia informacje o udostępnionych nielegalnie w internecie podręcznikach akademickich. Swoje działania tłumaczy rosnącymi kosztami edukacji.

Podręczniki i korupcja

Ministerstwo Edukacji Narodowej skontrolowało 935 szkół i wyszło na jaw, że co trzecia placówka zawiera umowy na zakup podręczników zawierające nielegalne zapisy dotyczące darowizn od wydawnictw, przyjmujących najczęściej postać kosztownego sprzętu komputerowego. MEN stanowczo podkreśla, iż wybór podręcznika nie może być uzależniony od otrzymania jakichkolwiek dóbr materialnych oferowanych przez wydawnictwa. Więcej: MEN zapowiada kolejną kontrolę ws. wyboru podręczników w szkołach

Feministyczna alternatywa dla MOOCów?

Scott Jaschik w portalu Inside Higher Ed pisze o projekcie „Feminism and Technology”, mającym zaproponować alternatywę wobec standardowej formuły masowych, otwartych kursów online (MOOC) m.in. w zakresie roli wykładowcy i uczestników czy poziomu ich partycypacji w kursie.

Wolne ikony dla instytucji kultury (do pobrania)

W ramach warsztatów graficznych zorganizowanych niedawno przez radę bibliotekarzy Nowego Jorku (The Metropolitan New York Library Council (METRO) przygotowano zestaw monochromatycznych ikon, które wykorzystać można do przygotowywania materiałów promocyjnych i edukacyjnych w instytucjach kultury.

Otwarte podręczniki od uczelni

Studenci z Uniwersytetu Georgii mogą korzystać z darmowych podręczników do kursu wstępnego z biologii. Z przygotowanego przez uczelnię podręczniku skorzysta ponad 300 studentów pierwszego roku, każdy z nich oszczędzi około 100 dolarów, które musiałyby zostać wydane na kupno tradycyjnego, papierowego egzemplarza. Więcej Are free digital textbooks in the future for UGA students?