plen

Otwartość w nauce, edukacji, kulturze (aktualności #10)

Open Access dla akademickiej wolności

Na blogu Higher Education Network opublikowano notkę ukazującą modele otwartego dostępu do publikacji w czasopismach naukowych w perspektywie wolności komunikacji naukowej i korzystania z wiedzy. Autor opisuje pozytywny wpływ open access na prawa autorów, koszty wydawania czasopism, cytowalność artykułów oraz możliwość archiwizacji czasopism przez bibliotekarzy. Blog Higher Education Network publikowany jest w portalu internetowym Guardiana.

Akademickie kursy online z europejskich uniwersytetów

Openuped.eu to nowopowstała platforma akademickich kursów online zorganizowana przez koalicję uczelni z 11 europejskich krajów. Warto podkreślić, że treści kursów Openuped.eu udostępniane są na wolnych licencjach. Na razie wśród partnerów projektu nie ma polskiej uczelni, chociaż udostępnienie tam swoich kursów planuje Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.

Darmowe cyfrowe podręczniki obniżają koszty edukacji

W ciągu ostatnich lat finansowany z funduszy stanu Waszygnton i Fundacji Billa i Melindy Gatesów projekt darmowych i wolnych cyfrowych podręczników (Open Course Library) pozwolił studentom zaoszczędzić około 5 mln dolarów – czytamy na stronach The Seattle Times.

Teoria i praktyka otwartych zasobów edukacyjnych

W portalu Commonwealth of Learning dostępna jest od niedawna publikacja Perspectives on Open and Distance Learning: Open Educational Resources: Innovation, Research and Practice, wskazująca na pedagogiczne, organizacyjne i techniczne wyzwania związane z tworzeniem otwartych zasobów edukacyjnych oraz prezentująca inspirujące inicjatywy otwartej edukacji z całego świata. Książkę ściągnąć można w formacie PDF oraz ePub.

Dwudziestolecie otwartej Sieci

30 kwietnia 1993 roku Europejska Organizacja Badań Jądrowych CERN opublikowała oświadczenie, w którym udostępniała standardy i technologię World Wide Web (WWW, W3) do domeny publicznej, co umożliwiło jej gwałtowny rozwój. Skan oryginbalnego dokumentu gwarantującego otwartość WWW obejrzeć można na stronach Scientific American.