plen

Założenia technologiczne i funkcjonalne e-podręczników

Poznańskie Centrum Superkomputerowo Sieciowe, partner technologiczny w projekcie E-podręczniki do kształcenia ogólnego,  opublikowało wstępną koncepcję założeń funkcjonalnych i technologicznych, na bazie której powstanie platforma oprogramowania dla przyszłych e-podręczników. E-podręczniki będą mieć budowę zorientowanych tematycznie atomowych obiektów treści, które można łączyć, generując materiał w postaci e-podręcznika zgodnego z podstawą programową.

Opracowana koncepcja zakłada, że projekt platformy technologicznej e-podręczników oparty będzie o otwarte standardy zapewniające:

  • wieloplatformowość – wsparcie dla różnych typów urządzeń użytkowników,
  • elastyczność – różne tryby pracy użytkowników (online i offline),
  • modularność – możliwość generowania różnych wersji e-podręcznika i udostępniania różnych funkcji,
  • bezpieczeństwo – dobór i ciągła diagnostyka infrastruktury, zabezpieczeń, technologii oraz procesu wytwarzania, kontroli i integracji oprogramowania,
  • skalowalność – rosnąca liczba użytkowników oraz dostępnych cyfrowych zasobów i usług edukacyjnych.

Propozycja PCSS zakłada, że platforma technologiczna e-podręczników będzie wspierać proces nauczania. Założeniem jest zdalny dostęp do zasobów e-podręcznika odseparowanych od warstwy prezentacji. Strukturę powiązań zasobów cyfrowych wyznacza podstawa programowa i poziom nauczania. Przewidziane funkcjonalności wspierające proces nauczania to: eksport do różnych formatów, drukowanie, użyteczny interfejs, wyszukiwanie, wsparcie dla osób z ograniczeniami sprawności.

Użytkownicy końcowi czyli uczniowie i nauczyciele będą po zalogowaniu mogli komentować, zaznaczać fragmenty tekstu, wypełniać testy z opcją przesyłania wyników.

Jeśli chodzi o pracę partnerów merytorycznych PSCC proponuje, aby podstawowym formatem zapisu zasobów e-podręcznika był DockBook – otwarty standard zapisu publikacji używany m.in. w referencyjnej platformie e-podręczników CK12.org.  Co więcej autorzy koncepcji sugerują gradację zasobów e-podręczników wg Atomic Content Object (ACO). W przełożeniu tego na e-podręcznik ACO to logiczny fragment klasycznego e-podręcznika zorganizowanego w formę poszczególnych mniejszych partii materiału. ACO może być pojedynczym tekstem, ilustracją, połączeniem obu, ale także dodatkowym element uzupełniającym np. filmem.

Autorzy podkreślają, że opracowane założenia są bardzo wczesną koncepcją platformy technologicznej e-podręczników. Z uwagi na duże zainteresowanie projektem oraz dążenie do transparentnego działania PCSS opublikowało założenia na licencji Creative Commons (CC BY – ND 3.0). Całość do pobrania w PDF-ie.