plen

Rekomendacje EFNI dot. otwierania nauki i edukacji

W ramach Europejskiego Forum Nowych Idei, które odbyło się w dniach 26-28 września 2012 roku w Sopocie zostały opracowane rekomendacje dotyczące otwierania nauki i edukacji. Podczas panelu dyskusyjnego Jak wolny dostęp do wiedzy zmieni świat? przedstawiciele różnych środowisk biznesu, nauki i edukacji dyskutowali nad wpływem wolnego dostępu do wiedzy na rozwój gospodarki, przedsiębiorczości i innowacyjności. Wnioski z dyskusji zostały opracowane w postaci poniższych rekomendacji:
  • Demokratyzacja edukacji i nauki jest korzystna dla rozwoju społecznego – stwarza równe szanse w dostępie do zasobów służących rozwojowi osobistemu. Zasoby te mogą być lepiej i szerzej wykorzystywane, pod warunkiem, że znajdziemy sposoby, jak efektywnie przetwarzać otwarty dostęp do informacji w wiedzę, która ma zastosowanie użytkowe.
  • Otwarte zasoby edukacyjne i naukowe stwarzają nowe możliwości rozwoju także przedsiębiorcom. Dzięki szerokiemu dostępowi do wiedzy i informacji mogą oni działać skuteczniej i szybciej, a także ponoszą niższe koszty działalności. W tym znaczeniu otwartość może stymulować rozwój gospodarczy, zwłaszcza małych i średnich firm, których nie stać na ponoszenie wysokich kosztów dostępu do wyników badań.
  • Kwestia otwierania edukacji i nauki to nie jedyne wyzwanie, z jakim mają do czynienia współczesne społeczeństwa. Równie ważne jest kształtowanie umiejętności potrzebnych do funkcjonowania w XXI wieku, a od strony infrastrukturalnej w niektórych regionach świata – dostęp do elektryczności i internetu.
  • Kluczem do lepszego przygotowania uczniów do funkcjonowania w warunkach społeczno-gospodarczych XXI wieku jest praca z nauczycielami, którzy muszą wykorzystywać szanse i możliwości, jakie przynosi rozwój technologiczny.

Raport Otwarcia z panelu dostępu w PDFie.