plen

Wolne podręczniki w kalifornijskich szkołach

W maju tego roku gubernator Kalifornii, Arnold Schwarzenegger zainicjował projekt wolnych podręczników Free Digital Textbooks Initiative. Już w sierpniu  po raz pierwszy w historii USA zaakceptowano do wykorzystania 10 otwartych, cyfrowych, darmowych podręczników dla uczniów i nauczycieli szkół średnich. Obecnie trwają prace przygotowawcze do drugiego etapu projektu.

Jak donosi oficjalna strona Biura Gubernatora, Arnold Schwarzenegger ogłosił 11 sierpnia raport na temat efektów pierwszej fazy inicjatywy wolnych podręczników w Kalifornii. Raport przedstawia wyniki oceny zgodności opracowanych podręczników z obowiązującymi standardami i programami kształcenia. Ocena jakości merytorycznej podręczników w stanie Kalifornia jest trudna z uwagi na stosunkowo dużą ilość standardów. Spośród 16 tytułów zgłoszonych do oceny, tylko 10 tytułów spełniło wymogi standardów stanowych, osiągając w procesie recenzji co najmniej 90% punktów. Są to podręczniki z analizy matematycznej, trygonometrii i chemii. Podręczniki będą dostępne dla studentów jeszcze na początku tego roku akademickiego.

Etap pierwszy pracy nad projektem zakończył się przeprowadzeniem sympozjum dla nauczycieli, specjalistów technologii cyfrowych i autorów książek. Podczas spotkania wyjaśniono jak praktycznie można wykorzystywać produkty nowoczesnej technologii w procesie nauczania oraz przedstawiono zalety inicjatywy.

Zdaniem Schwarzenegger’a ‘inicjatywa otwartych podręczników to szansa dla edukacji. Oferuje wysokiej jakości merytorycznej oraz efektywne finansowo produkty, które są idealnym rozwiązaniem dla edukacji nie tylko w czasach kryzysu, ale także w perspektywie kilku kolejnych lat’. Publiczna edukacja jest kosztowna. Szacuje się, że wydatki na kształcenie stanowią 40% rocznego budżetu Kalifornii. Dzięki inicjatywie koszty mogą zostać zredukowane.

Równoległą korzyścią jest upowszechnienie dostępu do edukacji dla każdego ucznia. Książki mogą być pobierane z Internetu, wyświetlane na rzutniku podczas zajęć, przeglądane na komputerze, drukowane w całości lub fragmentach. Stwarza to możliwość korzystania z podręczników nawet bez konieczności posiadania komputerów w sali wykładowej lub laptopów przez studentów.

Inicjatywa to również doskonała szansa na rozpoczęcie współpracy między szkołami, które wspólnie mogą pracować nad kształtem kolejnych podręczników. W Kalifornii instytucje kształcenia są odpowiedzialne za odpowiedni wybór podręczników zgodnych ze standardami. Dlatego raport  z przebiegu inicjatywy będzie dużym wsparciem dla edukatorów zarówno w kwestii identyfikacji właściwych treści edukacyjnych, jak i dostosowania ich w najwyższym stopniu do potrzeb studentów.

Obecnie trwają prace przygotowawcze do drugiej fazy projektu. Pomocne będzie ocena podręczników, której można dokonać, wypełniając aniektę ewaluacyjną.

Inicjatywa doczekała się już krytycznej opinii autorstwa Jane Park w tekście Beyond the Textbook (wersja w pigułce na stronie Creative Commons: Back to school: It’s Raining Textbooks).