plen

Wyniki ankiety nt. otwartych zasobów edukacyjnych

Na corocznej konferencji edukacyjnej Online EDUCA Berlin 2010, odbywającej się na początku grudnia, Centrum e-Learningu AGH, prezentowało wyniki ankiety na temat znajomości otwartych licencji, prawa autorskiego i postaw wobec otwartych zasobów edukacyjnych. Twórcy pierwszego uczelnianego repozytorium otwartych materiałów edukacyjnych – Open AGH – po niespełna roku od uruchomienia repozytorium, podjęli próbę zdiagnozowania świadomości i stosunku do OZE wśród pracowników i doktorantów AGH.

W badaniu wzięło udział 460 osób. Oto kilka najistotniejszych wniosków:

Pracownicy i doktoranci AGH najczęściej wykorzystują Internet do wyszukiwania ciekawych materiałów dydaktycznych (67%) oraz jako kanał komunikacji ze studentami (64%).

Około 30% ankietowanych udostępnia w sieci swoje materiały dydaktyczne przy czym połowa z nich deklaruje, że licencjonuje na wolnych licencjach. Kryje się tutaj ogromny potencjał do wykorzystania przez twórców repozytorium Open AGH dla rozbudowy bazy o nowe otwarte treści.

W temacie znajomości problematyki prawa autorskiego, 46% osób słyszało o otwartych licencjach, takich jak GNU GPL czy Creative Commons. Natomiast pracownicy i doktoranci nie znają samej idei otwartych zasobów edukacyjnych. Natomiast Ci, którzy udostępniają materiały na otwartych zasadach nie  znają miejsc, gdzie mogą podzielić się swoją pracą (w tym również Open AGH i innych repozytoriów).

Stosunek do otwartych zasobów edukacyjnych wśród badanej grupy jest spolaryzowany. Autorzy ankiety zauważają, że  pozytywna opinia jest zazwyczaj uwarunkowana pozytywnym doświadczeniem związanym z otwartymi zasobami.

Wynikiem dającym potencjał jest także fakt, że 50% ankietowanych zamierza w najbliższym roku akademickim skorzystać z cudzych albo opublikować własne otwarte materiały edukacyjne.

Szczegółowy komentarz do wyników ankiety znajduje się na blogu Centrum e-Learningu AGH.