plen

Zostań współautorem książki o otwartych zasobach i web 2.0

The Knowledge Media Institute (przy Open University UK) zaprasza do współpracy nad książką Collaborative Learning 2.0: Open Educational Resources. Propozycje rozdziałów można nadsyłać do 15 maja 2010 na adres oerbook(at)gmail.com.

Inicjatorzy projektu dostrzegają istotny wpływ sieci 2.0 na działania internautów i rozwój OER. Nowe technologie pozwalają na bycie aktywnym twórcą treści cyfrowych (ang. user-generated content), nie tylko biernym konsumentem zasobów 'oficjalnie' dostarczonych przez firmy i profesjonalistów. Mechanizmy web 2.0 umożliwiające natychmiastową publikację i szybką komunikację wpłynęły znacząco na to jak się uczymy i funkcjonujemy w środowisku online. Pomysłodawcy współpracy nad książką widzą w Sieci 2.0 ogromny potencjał dla rozwoju otwartych zasobów edukacyjnych. Zrozumienie mechanizmów społecznych i technologicznych Web 2.0 jest kluczem do sukcesu na tym polu otwartości.

Głównym celem powstania książki jest opracowanie solidnych podstaw teoretycznych oraz wytycznych do tworzenia i wykorzystania OER. Lista proponowanych tematów jest bardzo ciekawa. Z skrócie można pogrupować je w 3 główne tematy przedstawione w różnych kontekstach:

  • Otwarte zasoby edukacyjne (ideologia, tworzenie, dzielenie się, adaptacja, personalizacja, wpływ na proces uczenia się przez całe życie i rozwoju zawodowego)
  • Aspekty społecznościowe i pedagogiczne Sieci 2.0 (uczenie się przez współpracę w grupie/społeczności, nauka indywidualna, kształcenie formalne i nieformalne)
  • Aspekty technologiczne Sieci 2.0 (narzędzia i rozwiązania technologiczne: wiki blogi, osobiste środowiska kształcenia online, gry, urządzenia mobilne)

Książka powstaje z myślą o szerokiej społeczności związanej z edukacją w różnych polach i sektorach działania, zaczynając od studentów, absolwentów, badaczy, trenerów, nauczycieli szkolnych i akademickich, osoby odpowiedzialne za kształtowanie międzynarodowej i narodowej polityki edukacyjnej, technologów edukacyjnych oraz każdego, kto jest zainteresowany po pierwsze, wpływem Sieć 2.0, mediów społecznych oraz otwartych zasobów edukacyjnych na formalną edukację, po drugie, społecznym wymiarem uczenia się przez współpracę w środowisku online i udział w społecznościach sieciowych.

Badacze i praktycy otwartej edukacji zainteresowani współautorstwem książki powinni nadesłać propozycję rozdziału do 15 maja 2010 roku na adres oerbook(at)gmail.com. Plan rozdziału, maksymalnie 2-3 strony, powinien zawierać cel oraz opis omawianych kwestii. Po zaakceptowaniu planu, autorzy otrzymają instrukcję, wg której powinni napisać swoją część książki (rozdział 7,000-10,000 słów) do 15 września 2010. Książka ma być wydana nakładem Wydawnictwa IGI Global na początku 2011 roku.

Ważne daty:
Nadesłanie propozycji rozdziału: 15 maja 2010
Złożenie pełnego rozdziału książki: 15 września 2010
Pierwsza recenzja: 30 listopada 2010
Złożenie poprawionej wersji rozdziału: 15 stycznia 2011
Wydanie książki: 15 lutego 2011

Publikacja będzie efektem współpracy wielu osób, mających zupełnie inne doświadczenie i kontekst zawodowy, żyjących i pracujących w różnych kulturach. Powstanie książki będzie mocno osadzone w środowisku sieci 2.0, co z pewnością nada jej szczególny wydźwięk.