plen

Amerykanie wspierają edukację online

Długo oczekiwany National Broadband Plan jest już dostępny na stronach amerykańskiej Federal Communication Commision (FCC). W dokumencie znajdują się między innymi zapisy na temat edukacji. Jednym z działań priorytetowych jest promocja i wspieranie edukacji online dzięki wykorzystaniu łączy szerokopasmowych. Podkreślana jest są szczególnie istota badań wpływu szerokopasmowego Internetu na dostęp i aktywny udział w ruchu otwartych zasobów edukacyjnych. W planie, FCC postuluje szereg rekomendacji mających na celu maksymalizację rozwój cyfrowych treści edukacyjnych. Lektura planu jest o tyle pomocna, że poza proponowanymi działaniami, każda rekomendacja przedstawiają jednocześnie krótką diagnozę obecnej kondycji edukacji online i OER-ów. Kilka istotniejszych zapisów wymieniamy poniżej:

Rekomendacja 11.1: U.S. Department of Education powinien wspierać wypracowanie standardów dla organizacji rządowych dotyczących kwestii umiejscowienia, dzielenia się i licencjonowania cyfrowych treści edukacyjnych (marzec 2011).

Rekomendacja ta ma pomóc w systematyzacji cyfrowych treści, które obecnie są dostępne, jednak dotarcie do nich i włączenie ich do zajęć lekcyjnych stanowi wyzwanie. Treść nie są skatalogowane, zindeksowane w sposób, który ułatwia użytkownikom wyszukiwanie. Nie mniejszym problem, sygnalizowanym przez nauczycieli jest znalezienie treści, które są najbardziej istotne i odpowiednie dla ich uczniów. Istotnym czynnikiem ograniczającym wykorzystanie zasobów jest prawo autorskie. Jeśli interesujące nauczyciela zasoby są na sprzedaż, problem jest jeszcze większy ponieważ systemy licencjonowanie nie zezwalają na łączenie różnych treści. Te trzy problemy – wyszukiwanie, dzielenie się i zgodność systemów licencyjnych – to główne bariery w rozwoju materiałów edukacyjnych. Ich zrozumienie jest szczególnie istotne dla organizacji, które chcą oferować swoim pracownikom (nauczycielom) różne zasoby cyfrowe do swobodnego wykorzystania, jak i dla samych nauczycieli, którzy samodzielnie przygotowują materiały i chcą się nimi dzielić.

Rekomendacja 11.2.: Rząd powinien dążyć do zwiększenia liczby materiałów edukacyjnych dostępnych online, zgodnych ze standardami ustanowionymi przez US Department of Education.

[…] Jeśli to możliwe, cyfrowe zasoby edukacyjne, których opracowanie zostało sfinansowane z dotacji rządowych, powinny być udostępnione na podstawie licencji umożliwiających swobodny dostęp, tworzenie utworów zależnych, także w celach komercyjnych i powinno być zgodne z standardami określonymi w rekomendacji 11.1.

Działania takie w krótkiej nawet perspektywie dają określone korzyści dla użytkowników cyfrowych treści. Po pierwsze, sposób wykorzystania treści będzie łatwiejszy. Po drugie, uniwersytety, wydawcy i osoby indywidualnie, bazując na rozwiązaniach implementowanych na poziomie rządowym, mogą zacząć wdrażać na szeroką skalę te same standardy przy opracowywaniu materiałów edukacyjnych.

Rekomendacja 11.4.: Kongres powinien rozważyć podjęcie działań legislacyjnych mających na celu zachęcenie instytucji/osób posiadających prawa autorskie do wspierania bardziej liberalnych rozwiązań prawnych dla cyfrowych treści edukacyjnych bez naruszenia innych praw.

Rozwiązania możliwe dzięki szerokopasmowym łączom zmieniają sposób w jaki nauczyciele i studenci wykorzystują treści i media cyfrowe. Brak jasności co do zakresu wykorzystania zasobów chronionych pełnym prawem autorskim, znacząco wpływa na poziom ich wykorzystywania do celów edukacyjnych. W dodatku często trudno ustalić autorów zasobów, którzy mogliby wyrazić zgodę na określone użycie ich pracy. Rezultatem tych problemów może być ograniczona dostępność treści dla studentów i nauczycieli. […] Wzrost dobrowolnego wkładu w rozwój cyfrowych zasobów edukacyjnych zdecydowanie może przyczynić się do podniesienia poziomu edukacji online oraz dostarczenia nowych, bardziej odpowiednich treści dla studentów.

Większość tych rekomendacji może dostarczyć rozwiązań ułatwiających dzielenie się oraz ponowne wykorzystywanie otwartych zasobów edukacyjnych dzięki odpowiednim rozwiązaniom licencyjnym. Znaczenie systemu otwartego licencjonowania treści edukacyjnych zostało dostrzeżone już przez Department of Education. Zalecenia uwzględnił w National Education Technology Plan (PDF).

Jedną z rekomendacji Planu, adresowanym do Kongresu, jest wprowadzenie nowych zapisów ochrony praw autorskich (New Copyright Notice), pozwalających na dowolne wykorzystywanie treści edukacyjnych (e mark). Creative Commons zwraca uwagę, że jest to dobry pierwszy krok w kierunku rozpoznania zapotrzebowania na określone treści edukacyjne, jednak wykorzystanie nowych zapisów będzie ograniczone, a ich implementacja niejednokrotnie wprowadzając w błąd – ze względu na określenie co jest zasobem i wykorzystaniem edukacyjnym.