plen

Nowy numer IRRODL o otwartości i edukacji wyższej

Nowy specjalny numer czasopisma International Review of Research in Open and Distance Learning (IRRODL) wydawanego przy Athabasca University, jest poświęcony otwartości i przyszłości edukacji wyższej. Redaktorzy czasopisma dostrzegają istotę rozwoju i wpływu otwartej edukacji na sposób działania szkół wyższych na całym świecie. Celem przygotowania specjalnego numeru IRRODL jest zwrócenie uwagi na fakt, że idea otwartości i związane z nią działania mogą wpłynąć w różny sposób na przyszłość szkolnictwa wyższego.

artykule otwierającym numer, Wiley i Hilton argumentują, że otwartość w edukacji wyższej jest warunkiem koniecznym i jednocześnie punktem wyjścia dla dalszych zmian, które są potrzebne dla efektywnego funkcjonowania szkolnictwa wyższego w szybko zmieniającym się świecie.

Dwa kolejne artykuły analizują potencjalne bariery w rozwoju i rozprzestrzenianiu idei otwartych zasobów edukacyjnych oraz dyskutują możliwe rozwiązania. Morgan i Carey dyskutują barierę językową w środowisku akademickim, która może być dużą przeszkodą w korzystaniu z wielu otwartych treści edukacyjnych. Z kolei Lane identyfikuje w jaki sposób technologiczne i kulturowe bariery mogą wpłynąć na efektywne korzystanie z OER.

W kolejnym artykule Baker, Thierstein, Fletcher, Kaur oraz Emmons dyskutują wpływ otwartości na wyższe ceny podręczników. Powołują się praktyki Rice University’s Connexions oraz Community College Open Textbook Project (CCOTP). Następnie Schmidt, Geith, Håklev i Thierstein analizują możliwości uczenia się jakie stwarzają nowe technologie.

Aby otwartość miała wpływ na szkolnictwo wyższe, musi być stabilna. Friesen prezentuje wyniki nieformalnej ankiety na temat aktywnych i nieaktywnych kolekcji zasobów edukacyjnych onlinie, skupiając się głównie na danych dotyczących trwałości takich kolekcji oraz cechach projektów, w ramach których kolekcje te są rozwijane.

Dwa ostatnie artykuły przedstawiają OER z perspektywy studentów. Fini analizuje jeden z otwartych kursów online, Connectivism and Connective Knowledge, powadzony przez George Siemens’a i Stephen’a Downes’a, pod kątem wymiaru technologicznego oraz wpływu kursu na studentów. W artykule zamykającym numer Arendt i Shelton analizują jak mieszkańcy stanu Utah postrzegają 'za i przeciw' korzystania z otwartych zasobów edukacyjnych.

Każdy artykuł dostępny jest w formatach: html, pdf, epub oraz mp3. Całe czasopismo jest publikowane na licencji CC BY-NC-ND.