plen

Przewodnik po otwartej nauce

W ramach projektu Otwórz książkę ICM UW opublikowało Przewodnik po otwartej nauce. Publikacja, z którą zdecydowanie warto się zapoznać.  Przybliża naukowcom, studentom (oraz wszystkim innym zainteresowanym osobom) kwestie związane z otwartością komunikacji i współpracy naukowej.

Przewodnik  to pierwsza, kompleksowa publikacja o otwartej nauce dostępna w języku polskim. Najwięcej miejsca autorzy poświęcają na założenia i działania ruchu Open Access, ale również szeroko opisane są inicjatywy na rzecz otwartych zasobów edukacyjnych, otwartości dostępu do danych badawczych czy Nauki 2.0. W bardzo przystępny sposób tłumaczy zmiany jakie w ostatniej dekadzie nastąpiły w systemie komunikacji naukowej, których wspólną cechą jest rosnąca otwartość naukowych treści. 

Bardzo dobrym zabiegiem jest przedstawienie otwartej nauki w perspektywie globalnej i odniesienia do polskiego kontekstu Open Access, otwartej edukacji i nauki. Wszystkie omawiane kwestie zilustrowanie są przykładami światowych i polskich inicjatyw.

Dla środowiska akademickiego istotne mogą być wyniki badań nad wzrostem cytowalność (około 8%) autorów publikujących w modelu Open Access, jakie autorzy przytaczają jako jeden z pozytywnych aspektów rozwoju otwartej nauki.

Publikację uzupełniają rekomendacje dotyczące wdrażania otwartej nauki w Polsce, dział pytań i odpowiedzi dotyczący aspektów prawnych otwartej nauki (m.in. licencji Creative Commons) oraz tłumaczenia podstawowych deklaracji otwartości w nauce.

Przewodnik zyskał poparcie Departamentu Strategii Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, którego dyrektor, Krzysztof Gulda polecił go pracownikom polskich instytucji naukowych jako dobre źródło wiedzy o otwartej nauce.

Przewodnik dostępny jest licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa Polska 3.0.