plen

Zjazd KOED 2018

Jak co roku spotykamy się w gronie organizacji i instytucji z całej Polski, zaangażowanych tworzenie i udostępnianie otwartych zasobów w kulturze, edukacji i nauce. W programie tegorocznego zjazdu przewidzieliśmy inspirujące opowieści osób zaangażowanych w różnorodne działania edukacyjne, warsztaty prowadzone przez organizacje członkowskie, przegląd działań otwartościowych w trzech sektorach, prezentację na temat reformy prawa autorskiego w UE, jak również czas na planowanie działań na kolejny rok. Będziemy także świętować 10-lecie istnienia Koalicji!

Zjazd odbędzie się 11 i 12 września w Łodzi w Bibliotece Politechniki Łódzkiej, ul. Wólczańska 223 (jak dojechać).

Program wydarzenia

Dzień 1 [otwarty]

11.00 – 11.45 Otwarcie zjazdu – Klaudia Grabowska, Przewodnicząca Prezydium KOED, Jarosław Lipszyc, Fundacja Nowoczesna Polska

11.45 – 12.45 Jak wykorzystywać i wzmacniać potencjał społeczności? Krzysztof Jaworski, Mistrzowie Kodowania

12.45 – 13.00 Przerwa kawowa

13.00 – 13.30 Otwartość w nauce, kulturze i edukacji

13.30 – 14.30 Obiad

14.30 – 16.30 Warsztaty cz. 1

16.30-17.00 Przerwa kawowa

17.00 – 17.30 Reforma prawa autorskiego i polityka otwartej edukacji, jako dwie drogi zmian w systemie edukacji – Alek Tarkowski, Centrum Cyfrowe

17:30 – 18:30 Urodziny KOED – podsumowanie 10 lat działalności

Dzień 2 [dla członków KOED]

9.30-10.00 Kawa na dobry początek dnia

10.00 – 11.30 Warsztaty cz. 2

11.30 – 11.45 Przerwa kawowa

11:45 -13:15 Prace grup roboczych KOED: edukacja, kultura, nauka

13:15 – 14:15 Obiad

14:15 – 15:00 Przedstawienie programu działania na 2018/2019. Dyskusja.

15:00 – 15:45 Technologiczna ciuciubabka, czyli jak dziś przygotowywać dzieci do wyzwań jutra – Agnieszka Mysiak, Girls Code Fun

15:45 – 16:45 Trendy w Edukacji 2018-2020 – Krzysztof Wojewodzic, Escola S.A.

16.45 – 17.00 Zamknięcie Zjazdu

Warsztaty do wyboru – cz. 1 (11 września, 14.30-16.30)

  • Otwarte zasoby w praktyce. Metodologia Pracowni Otwierania Kultury i Spółdzielni Otwartej Edukacji SpołEd

W czasie warsztatów będziemy wspólnie wypracowywać drogi wykorzystania cyfrowych zasobów w sposób otwarty. Pokażemy metody pracy, których używamy w naszych projektach i postaramy się przełożyć je na potrzeby Waszych instytucji. Zapraszamy za równo edukatorów, nauczycielki i nauczycieli, pracowniczki bibliotek, muzeów, czy szkół wyższych. W grupach roboczych opracujemy konkretne pomysły na wykorzystanie własnych materiałów, jak również na czerpanie z zasobów dostępnych w internecie (w tym tworzenie własnych otwartych zasobów edukacyjnych).

Aleksandra Czetwertyńska – polonistka, animatorka kultury, trenerka, od lat związana z edukacją i środowiskiem NGO. Koordynowała m. in. projekty edukacji filmowej (Filmoteka Szkolna. Akcja!), czytelniczej (Miłosz OdNowa), kulturalnej (Sztuka Zaangażowania). W Centrum prowadzi Spółdzielnie Otwartej Edukacji „SpołEd” i zajmuje się wdrażaniem otwartości w szkołach i wśród nauczycieli. Prowadzi warsztaty i szkolenia z tworzenia otwartych zasobów i wykorzystania nowoczesnych technologii w szkole. Absolwentka Wydziału Polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim

 

Karolina Szczepaniak – prawniczka oraz trenerka w obszarze nowych technologii. Przez kilka lat związana z Fundacją Panoptykon. Wykładowczyni na School of Ideas, kierunku studiów na Uniwersytecie SWPS. W Centrum Cyfrowym prowadzi projekty IT realizowane w ramach programu Pracownia Otwierania Kultury. Koordynuje również projekty promujące polityki otwartej edukacji.

 

 

 

  • Druk i modelowanie 3D

Prezentacja podstawowych zagadnień związanych z modelowaniem 3D i drukiem 3D, zasobami modeli na wolnych licencjach i społecznościami związanymi z tworzeniem oprogramowania i modeli 3D. Część warsztatowa obejmie krótkie wprowadzenie do programu Blender, wspólne rysowanie prostego modelu i pokaz działania drukarki 3D. Istnieje możliwość uruchomonienia druku ukończonego projektu z możliwością odbioru następnego dnia. Uczestnicy proszeni są o wcześniejszą instalację programu Blender i ew. obejrzenie pierwszych trzech odcinków tutoriala.

Tomasz Ganicz – wikipedysta od 2001 r, współzałożyciel Stowarzyszenia Wikimedia Polska, prezes zarząd w latach 2008-2018, współzałożyciel KOED, przewodniczący KOED w latach 2014-2015, z zawodu chemik, pracownik CBMiM PAN w latach 1993-2015, prof. WAT w latach 2015-2017, obecnie pracuje w Instytucie Papiernictwa i Poligrafii Politechniki Łódzkiej.

 

 

 

  • Jak zrobić podcast?

Podcasty mogą stać się ważnym medium poprawiającym kontakty między ludźmi. Pomagają rozwinąć talenty, integrować, lepiej zrozumieć świat, biznes i drugiego człowieka. Są świetnym narzędziem dla instytucji i organizacji, poprawiającym ich komunikację z otoczeniem. W czasie warsztatów uczestnicy będą mogli spróbować własnych sił w tworzeniu podcastu.

Borys Kozielski – prezes fundacji „Otwórz się”. Tworzy podcasty od 2005 roku. Zajmuje się pomocą początkującym podkasterom. Stworzył pierwszy w Polsce kurs on-line „Podkast w 7 dni”. Organizuję webinary, seminaria i warsztaty. Prowadzi grupę na Facebooku „Podkast. Jak to się robi” i na blogu Podkasty – blog.podkasty.info

 

 

Warsztaty do wyboru – cz. 2 (12 września, 10.00-11.30)

  • (Otwarta) szkoła przyszłości

Otwartość to coś więcej niż otwarte zasoby edukacyjne. To również kreatywne wykorzystywanie tych zasobów, tworzenie nowych,realizacja wspólnych projektów edukacyjno-medialnych i wykorzystywanie technologii cyfrowych do komunikacji grupowej. Uczestnicy warsztatu wypracują pomysły, jak otwierać szkołę. Przyjrzą się także systemowym barierom na drodze do otwartości oraz w jaki sposób technologie cyfrowe są wykorzystywane przez różne grupy uczestników społeczności szkolnej.

Grzegorz D. Stunża – wykładowca, badacz, trener i autor materiałów edukacyjnych. Adiunkt w Pracowni Edukacji Medialnej w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego. Wiceprezes Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej. Członek Komitetu Głównego Olimpiady Cyfrowej. W ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2017) prowadził przy blogu edukatormedialny.pl projekt „ KulturLab – nowe technologie w edukacji kulturalnej. Innowacje, narzędzia, metody” (kontynuacja projektu stypendialnego MKiDN z 2013). Pracował m.in. przy projektach badawczych z cyklu „Dzieci sieci” (2012, 2013), koordynował projekt badawczy polskich blogów kulturalnych (2015). Współpracuje z Fundacją Nowoczesna Polska. Ekspert w projekcie „Koder Junior” Szkoła Mistrzów Programowania Pomorskie.

Karolina Szczepaniak – prawniczka oraz trenerka w obszarze nowych technologii. Przez kilka lat związana z Fundacją Panoptykon. Wykładowczyni na School of Ideas, kierunku studiów na Uniwersytecie SWPS. W Centrum Cyfrowym prowadzi projekty IT realizowane w ramach programu Pracownia Otwierania Kultury. Koordynuje również projekty promujące polityki otwartej edukacji.

 

 

 

 

  • Twórcy i wolne licencje – współpraca biblioteki Wolne Lektury z autorami

Wolne Lektury przeprowadziły innowacyjny w polskiej przestrzeni internetowej projekt polegający na wykupie praw autorskich do dwudziestu książek poetyckich żyjących autorów. Wraz z Radą Programową projektu wybraliśmy dwadzieścioro poetów i poetek, którzy zdecydowali się sprzedać nam pełne prawa do swoich książek. Jak rozmawialiśmy z twórcami? Jakie były ich najczęstsze obawy? Jak można wykorzystać zdobyte przy tym projekcie doświadczenie w działaniach innych organizacji?

Barbara Klicka – poetka i animatorka kultury. Autorka trzech książek poetyckich, prozy i dramatu „Elementarz” wystawionego na scenie Teatru Narodowego w Warszawie w reżyserii Piotra Cieplaka (prapremiera w grudniu 2017 roku). Laureatka Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius i Nagrody Literackiej Gdynia. Od piętnastu lat związana z warszawskimi instytucjami kultury, zarówno publicznymi jak i trzeciego sektora. Z fundacją Nowoczesna Polska współpracuje od ponad trzech lat. Od września 2017 roku na łamach miesięcznika „Znak” publikuje w odcinkach powieść pod tytułem „Zdrój”, którą w 2018 roku ma wydać w formie książkowej wydawnictwo WAB.

Paulina Choromańska – koordynatorka biblioteki Wolne Lektury, z fundacją Nowoczesna Polska związana od 2011 roku. Absolwentka specjalizacji edytorskiej na kierunku Informacja Naukowa i Bibliotekoznawstwo w Instytucie Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych UW.

 

 

 

 

Prelegenci i wystąpienia

  • Jak wykorzystywać i wzmacniać potencjał społeczności?

W czasie wystąpienia bazując na doświadczeniach zgromadzonych w czasie 5 lat współpracy z Mistrzami Kodowania przedstawię kulisy naszych działań. Bazując na współpracy z różnymi sektorami (biznes, NGO, organy samorządowe i rządowe) opowiem o wypracowanych przez nas sposobach łączenia różnych interesów i potrzeb, trudnościach, popełnionych błędach i sukcesach. Nakreślę też model budowania społeczności trenerów na którym w dużej mierze opieramy naszą działalność. W czasie prezentacji odsłonięte zostaną rozterki i wybory związane z funkcjowaniem i rozwijaniem naszej organizacji w złożonej rzeczywistości. Wystąpienie ma dostarczyć inspiracji, pomysłów i refleksji nad różnymi działaniami podejmowanymi przez społeczność KOED.

Krzysztof Jaworski – koordynator i trener programu Mistrzowie Kodowania oraz projektów Zaprogramuj Przyszłość. Absolwent Akademii Pedagogicznej w Krakowie oraz Uniwersytetu Szczecińskiego, oligofrenopedagog. Ukończył studia podyplomowe dotyczące coachingu. Nauczyciel mianowany. Laureat konkursu Innowacyjny Nauczyciel 2013. Współpracował m.in. z Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacją Orange, Fundacją Nowoczesna Polska, ORE. Autor publikacji naukowych, artykułów i scenariuszy dedykowanych nauczycielom.
Współzałożyciel i członek Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania.

  • Technologiczna ciuciubabka, czyli jak dziś przygotowywać dzieci do wyzwań jutra

Nasza wiedza o zadaniach przyszłości, z którymi będą sobie radzić dzieci, jest tylko intuicyjna lub życzeniowa. Powinniśmy zatem umożliwić im rozumienie tego, jak będzie działał świat i możliwość komunikacji z nim. Podstawy kodowania to nie tylko przedszkole dla przyszłych informatyków, ale nieoceniony trening intelektualny dla obywateli przyszłości. Będzie to opowieść o tym, jak wygląda pozaszkolna nauka programowania z perspektywy dzieci i rodziców. I dlaczego czasami mają oni różne oczekiwania.

Agnieszka Mysiak – absolwentka Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, studentka Pedagogiki i Kolegium Artes Liberale również na UW. Z zamiłowania i z wyboru nauczycielka języka polskiego i podstaw programowania. Mama dziesięcioletniego Adasia i siedmiomiesięcznego Witka, co sprawia, że edukacja interesuje ją nie tylko zawodowo. Od trzech lat związana z fundacją Girls Code Fun i szkołą programowania Kids Code Fun.

 

 

  • Trendy w edukacji 2018-2020

Według opublikowanego niedawno raportu Gartnera trendy w edukacji to sztuczna inteligencja, machine learning i big data. Czy znajduje to odzwierciedlenie w inwestycjach i przyznanych dotacjach na innowacje? Celem wystąpienia jest spojrzenie na edukację nie w oparciu o wyobrażenia, a analizę danych. Zastanowimy się także, które z tych trendów mogą mieć przełożenie na działania KOED oraz organizacji w niej zrzeszonych.

Krzysztof Wojewodzic – ekspert ds. EdTech, prezes ESCOLA S.A. Doradza w zakresie digitalizacji NE AB oraz Brockhaus GmbH, wcześniej Xella Gmbh i Vlerick School. Założył i sprzedał startupy z obszaru EdTech o wielomilionowej wycenie – Langmedia i Funmedia. Pracował jako kierownik projektu Cyfrowa Szkoła dla MEN oraz jako EdTech Director na GUV. Prowadzi wykłady z zarządzania strategicznego online. Ekspert Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).