plen

Otwartość w nauce, edukacji i kulturze (aktualności #14)

Peter Suber o przyszłości ruchu Open Access

Na blogu Richarda Poyndera pojawił się zapis rozmowy z Peterem Suberem, jedną z najważniejszych postaci ruchu otwartego dostępu do publikacji naukowych. Suber podsumowuje jego rozwój i zwraca uwagę, że dziś nikt nie zadaje pytań o to, czy wdrażać ideę Open Access w system naukowy, ale w jaki sposób to robić. Zob. Peter Suber on the state of Open Access: Where are we, what still needs to be done?

Rynek podręczników nieprzyjazny dla rodziców

Co Pana szczególnie bulwersuje w polskim rynku podręczników szkolnych? […] Najbardziej bulwersujące jest dla mnie to, że podręczniki w środku się nie zmieniają, tylko zmieniają się ich okładki, a cena jest zdecydowanie wyższa. – na stronach Dziennika Łódzkiego rozmowa z Bogusławem Olejniczakiem, dyrektorem gimnazjum nr 1 w Łodzi.

Jak korzystać z wolnego repozytorium Wikimedia Commons?

Wikimedia Commons to repozytorium materiałów wizualnych i multimediów, wykorzystywanych m.in. w hasłach Wikipedii. Te udostępniane na wolnych licencjach lub będące w domenie publicznej treści używane są także powszechnie również poza Wikipedią. O tym, jak robić to poprawnie, pisze krótko i przystępnie na jednym z blogów Scientific American Alex Wild.

Otwarte zasoby edukacyjne lepsze niż podręczniki?

Online and Campus College Students Like Using an Open Educational Resource Instead of a Traditional Textbook – to tytuł artykułu naukowego opublikowanego niedawno w czasopiśmie MERLOT Journal of Online Learning and Teaching. Tekst bazuje na badaniach przeprowadzonych wśród studentów Kansas State University.

Jak oceniać jakość otwartych kursów online?

[…] it is better to have a poor quality resource which is open than a high quality resource which is closed – przekonuje Wayne Mackintosh, dyrektor OER Foundation. W swoim artykule odnosi się do problemów jakości oferty masowych otwartych kursów online (MOOC), zwracając uwagę, że tradycyjne modele jej oceny mogą być nieprzystające do nowych warunków i sposobów korzystania z kursów online.