plen

Otwartość w nauce, edukacji, kulturze (aktualności #4)

Naukowcy stają po stronie studentów w kontrowersji wobec kopiowania podręczników

W Indiach nauczyciele akademiccy stają po stronie studentów w sporze na temat prawa do kopiowania podręczników. Globalni wydawcy – Cambridge University Press (CUP), Oxford University Press i Taylor & Francis wystąpili do sądu przeciwko Delhi University (DU), oskarżając uczelnię o tolerowanie łamania praw autorskich przez działające przy uniwersytecie punkty ksero.


Lumenlearning.com

Portal InsideHigherED publikuje informacje o nowopowstałej firmie oferującej uczelniom doradztwo w zakresie korzystania z otwartych zasobów edukacyjnych. W artykule opisującym ofertę Lumenlearning.com znalazły się także komentarze dotyczące barier we wdrażaniu otwartych rozwiązań w politykę edukacyjną uczelni.

Scientific American o otwartej edukacji

Scientific American publikuje obszerny artykuł poświęcony praktyce masowych i otwartych kursów akademickich online (MOOC). W artykule opublikowano interesujące statystyki i studia przypadku dotyczące projektów otwartego nauczania, pojawiają się w nim także wątki związane z wadami masowych otwartych kursów akademickich (massive open online course, MOOC), m.in. brakiem zaangażowania odbiorców czy trudnością w przełożeniu tradycyjnego kursu akademickiego na jego otwartą wersję online.

The Economist o wartości Wikipedii

The Economist zwraca uwagę na podstawowe problemy z oceną efektywności społecznej i gospodarczej powszechnie dostępnych zasobów edukacyjnych takich jak Wikipedia: Pomiar wpływu gospodarczego wszystkich sposobów, w jakie Internet zmienił ludzkie życie jest diabelnie trudny, ponieważ tak wiele z nich nie ma ceny. Łatwiej próbować szacować straty jakie Wikipedia zadała rynkowi wydawców encyklopedii niż korzyści wytworzone dla użytkowników (…). To stary problem istniejący ekonomii. PKB mierzy transakcje pieniężne, a nie społeczne. (cyt. za Conasuwiera.pl).

Białorska władza namawia do oszczędzania podręczników

Jak informuje Gazeta.pl, w związku z fatalnym stanem białoruskiej gospodarki szał oszczędzania dotknie nawet szkoły, których dyrektorzy zostali zobowiązani m.in. do zmniejszenia stanu zużycia podręczników. W tym celu nauczyciele powinni regularnie sprawdzać ich wygląd, by zapobiec przedwczesnemu zniszczeniu.

School of Open

Z okazji Tygodnia Otwartej Edukacji uruchomiono projekt School of Open, w ramach którego udostępniane będą otwarte i darmowe kursy pomagające wdrożyć szkołom i instytucjom kultury własną politykę otwartości. Dziś dostępne kursy to m.in. szkolenie z prawa autorskiego, korzystania z licencji Creative Commons i redagowania haseł w Wikipedii.