plen

Otwartość w nauce, edukacji, kulturze (aktualności #3)

DOAJ w nowej wersji
Jak informuje Creative Commons Polska, Directory of Open Access Journals (DOAJ) uruchomiło nową wersję katalogu czasopism publikowanych w trybie otwartego dostępu. Dodatkowo, dzięku analizie Open Access Scholarly Publishers Association (OASPA) poznać możemy statystyki użycia licencji CC-BY dla publikowanych przez te czasopisma artykułów.

Czy warto publikować naukowo na CC?
Emanuel Kulczycki na blogu Warsztat Badacza opisuje efekty opublikowania swojej książki Teo­re­ty­zo­wa­nie komu­ni­ka­cji w modelu hybrydowym: w druku oraz online (PDF), na niewolnej licencji CC BY-NC-ND. Zapowiada także, że kolejna książka będzie rozpowszechniana już na wolnej licencji.

Tydzień Otwartej Edukacji
Koalicja Otwartej Edukacji zaprasza do włączenia się w obchody międzynarodowego Tygodnia Otwartej Edukacji (Open Education Week), który jest organizowany z inicjatywy OpenCourseWare Consortium w dniach 11-15 marca 2013.

Darmowe szkolenie z prawa autorskiego (Warszawa)
Wciąż jeszcze rejestrować się można na darmowe szkolenie z prawa autorskiego i wolnych licencji, które odbędzie się w najbliższą sobotę (16.03) w Instytucie Kultury Polskiej, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28. Więcej informacji w portalu prawokultury.pl.

edX – wykłady z Harvardu i MIT online
Uniwersytet Harvarda od maja udostępnia darmowe wykłady w Internecie, na które co miesiąc zapisuje się 100 tys. nowych uczniów z całego świata. Artykuł na ten temat opublikowany w portalu rp.pl porusza także wątek budowania nowych globalnych między studentami korzystającymi z tego typu kursów. Niestety, twórcy edX nie wykluczają, że w przyszłości wykłady online będą przynajmniej częściowo odpłatne. Zwłaszcza przy założeniu, że uczelnie wyższe z roku na rok dostają mniejsze dotacje od państwa, a amerykańska klasa średnia nie może płacić za edukację więcej niż obecnie. Uczelnie mogą zacząć pobierać opłaty za wydanie certyfikatu ukończenia kursu.

Jak Rijksmuseum uwalnia swoje zasoby
Joris Pekel na blogu Openglam.org przedstawia krótkie studium przypadku polityki otwartościowej amsterdamskiego Rijksmuseum.

Poprzyj otwarte zasoby edukacyjne w Polsce
Na stronie otwieramy.edu.pl uruchomiliśmy petycję na rzecz darmowych podręczników i Otwartych Zasobów Edukacyjnych skierowana do Premiera i Rady Ministrów. Postulujemy zmiany w systemie polskiej edukacji w zakresie udostępnienia podręczników szkolnych w internecie.