plen

USA: Rejestry publiczne w formacie XML

Według ostatnich doniesień w Washington Post oraz serwisu Boing Boing, The Government Printing Office (GPO) oraz the Office of the Federal Register ogłosiły, że rejestry publiczne za okres 1994-2009 zostały udostępnione w sieci w formacie XML. To kolejny ważny krok, jaki Amerykanie stawiają w kierunku umożliwienia obywatelom bezpłatnego dostępu do informacji z sektora publicznego. Od minionego poniedziałku (5 października) z Federalnego Rejestru w formacie XML można korzystać na stronie GPO lub DATA.gov.

XML to prosty i elastyczny format treści, który pozwala na wymianę informacji między różnymi stronami internetowymi. Jego uniwersalność potwierdza m.in. organizacja W3C, zajmująca się opracowywaniem standardów tworzenia stron WWW w tym zapewnienia ich szeroko pojętej dostępności. Przeniesienie informacji publikowanych w Federalnym Rejestrze do formatu XML oznacza, że rząd amerykański po raz pierwszy zezwala indywidualnym odbiorcom na przejęcie kontroli nad sposobem korzystania i ponownego wykorzystania danych Rejestru.

Zdaniem Johna Wonderlich’a, członka Fundacji Sunlight, dzięki decyzji The Government Printing Office oraz the Office of the Federal Register użytkownicy Rejestru będą mogli śledzić nowe informacje i regulacje dotyczące wybranego tematu lub w prosty sposób je wyszukać bez konieczności przeglądania woluminów informacji niezwiązanych z tematem poszukiwań.

Beth Noveck, dyrektor the White House Open Government Initiative, porównuje sposób korzystania z nowej wersji Rejestru do zabiegów praktykowanych przez wydawców gazet w wersji online. Dla zwiększenia dostępności, interfejsy serwisów informacyjnych umożliwiają swoim czytelnikom np. zmianę kroju czcionki czy powiększenie tekstu. W podobny sposób użytkownicy Rejestru mogą korzystać z bardziej przyjaznego i użytecznego środowiska informacji.

Uwolnienie informacji „z sektora publicznego” zdaniem VaGli to krok ku przejrzystości życia publicznego. Użytkownicy Rejestru już teraz mają do wyboru kilka aplikacji, które pomagają im w pełni wykorzystać informacje publikowane w Rejestrze. Princeton’s Center for Information Technology uruchomiło serwis Fedthread.org, który pozwala na dodawanie uwag i komentarzy do dokumentów w Rejestrze. Dzięki temu rząd uzyskuje wartościową informację zwrotną od obywateli. Kolejna inicjatywa to aplikacja opracowana przez Public.Resource.org, która ułatwia przeszukiwanie danych w Rejestrze. Trzecią propozycją jest rozwiązanie GovPulse, które pozwala na wizualizację Federalnego Rejestru wg tematów lub lokalizacji. W efekcie obywatele mogą szybko dowiedzieć się, które działania rządowe wpływają na lokalne społeczności.

Federalny Rejestr, publikowany codziennie w ciągu pięciu dni roboczych, zawiera szczegółowe informacje na temat pracy rządu, projektów, nowych dokumentów. Pierwszy numer z 1936 roku, miał zaledwie 11 stron. Według informacji Białego Domu, w roku budżetowym 2008, Rejestr liczył 79,435 dla 31,879 dokumentów i był to wynik rekordowy. W roku budżetowym 2009 użytkownicy pobrali z Rejestru już 200 milionów dokumentów.