plen

USA: Projekt senackiej ustawy o otwartych podręcznikach

Amerykański Senat będzie głosował nad ustawą wprowadzającą finansowanie dla projektów otwartych podręczników. Projekt ustawy został przedstawiony 24 września przez Dick Durbin’a, senatora ze stanu Illinois, zastępcę lidera i prefekta większości w Senacie.

Według informacji na oficjalnej stronie senatora, celem nowej ustawy, występującej pod nazwą Open College Textbook Act (Aktu Otwartych Podręczników Akademickich), jest opracowanie konkurencyjnego grantu na finansowanie prac nad otwartymi podręcznikami, które mogą być udostępnione online i na warunkach, które zapewniają publiczny dostęp, możliwość dostosowania treści do potrzeb odbiorców oraz dystrybucję. Grant jest skierowany do instytucji kształcenia, profesorów i organizacji, które chcą włączyć się w inicjatywę wolnych podręczników.

Zdaniem Durbina w ciągu ostatnich 10 lat, wydawcy podręczników sztucznie podnoszą ich ceny poprzez niepotrzebne uzupełnienia publikowane w wersji online i dodatki w postaci elektronicznej wersji książki na CD-ROMie. W efekcie, studenci w każdym roku nauki muszą zmierzyć się z wydatkiem rzędu 800-1200 dolarów na podręczniki. Według senatora ‘nadszedł odpowiedni czas, aby wykorzystać potencjał technologii w celu poprawy dostępu do edukacji i wiedzy dla wszystkich studentów’. Durbin ma nadzieję, że przyjęcie projektu ustawy ułatwi osiągnięcie założonych celów.

Dane Komitetu Doradczego w sprawie finansowego wsparcia studentów jasno pokazują, że koszty związane z edukacją (w tym wysokie ceny podręczników) są przeszkodą w ukończeniu studiów dla blisko 200 tys. studentów każdego roku. W dodatku dla potencjalnych studentów ceny podręczników akademickich mogą być istotnym czynnikiem już na poziomie decyzji o kontynuacji lub porzuceniu dalszej nauki.

Według Richa Williams’a, członka stowarzyszenia US PIRG Higher Education, pozytywne przyjęcie propozycji ustawy to krok w kierunku tańszych podręczników o wysokiej jakości i łatwiejszego dostępu do edukacji. Otwarte podręczniki to również korzyść dla profesorów, którzy mając dostęp do sprawdzonych treści, mogą podnieść poziom nauczania.

Wśród głównych wytycznych wymienianych w Akcie należy wymienić:

  • zezwolenie na coroczny grant na prace nad rozwojem otwartych podręczników do roku 2015;

  • przedstawianie przez wnioskodawców podręcznika planu kontroli jakości prac; planu zapewnienia możliwie najszerszego dostępu do efektów pracy; planu rozpowszechniania i adaptacji podręczników na różnych kierunkach studiów oraz planu określającego strategie monitorowanie rezultatów włączania otwartych podręczników w programy nauczania;

  • zwrócenie szczególnej uwagi na wnioskodawców, którzy przedstawiają plan opracowania podręcznika o wysokiej jakości, dostosowanego do wymagań kursów, na które jest najwięcej kandydatów;

  • przygotowanie raportu przez beneficjantów, przedstawiającego koszty projektu oraz wskazującego korzyści finansowe studentów, które wynikają z  wprowadzenia do programów nauczania otwartych podręczników;

  • zapewnienie, że podręczniki tworzone dzięki federalnym dotacjom będą udostępniane na otwartych licencjach.

Senator Durbin rok temu podjął już kroki, które miały uregulować problem wciąż rosnących cen podręczników akademickich. Higher Education Opportunity Act, uchwalony przez Kongres w zeszłym roku, zawierający przepisy z przedstawionego przez Durbin’a Aktu Dostępności Podręczników Akademickich (College Textbook Affordability Act) wymienia kilka sposobów na zmniejszenie kosztów podręczników. Przede wszystkim wydawcy zostali zobligowani do przekazywania informacji o cenach podręczników i materiałów dodatkowych pracownikom uczelni, a ci z kolei rodzicom i studentom. Durbin jest przekonany, że tegoroczny projekt nowej ustawy przyczyni się do zdecydowanego obniżenia kosztów edukacji dla studentów i ich rodzin.