plen

eLearning Papers o otwartych zasobach edukacyjnych

Najnowszy numer eLearning Papers w całości poświęcony jest problematyce otwartej edukacji rozumianej jako sposób na zamianę praktyk edukacyjnych. Jak można przeczytać w artykule redakcyjnym, numer ma na celu pogłębienie naszego zrozumienia, w jaki sposób otwarty dostęp i otwarte zasoby edukacyjne wpływają na praktyki edukacyjne organizacji, uczniów i innych zainteresowanych stron, zarówno aktualnie, jak i w przyszłości.

Artykułem otwierającym jest praca Ulfa-Daniela Ehlers’a, w której argumentuje,  że obecnie powszechnie znane inicjatywy Otwartych Zasobów Edukacyjnych skupiają się na tworzeniu i publikacji OER. Wykorzystanie oraz wielokrotne wykorzystanie tych zasobów jest w dalszym ciągu mało widoczne. Ehlers sugeruje, że konieczne jest opracowanie modelu, który określiłby czynniki otaczające i wpływające na tworzenie, wykorzystanie, udostępnianie i wielokrotne wykorzystanie OER przez osoby indywidualne, organizacje i polityki.

Następnie Andy Lane i Cornelis Adrianus (Kees-Jan) van Dorp przedstawiają sposoby poprawy rozpowszechnianie OER poprzez (formalną) sieć instytucjonalną. Pokazuje to na przykładzie 1) MORIL – Grupy zadaniowej ds. Wielojęzycznych Otwartych Zasobów dla Niezależnego Kształcenia i (2) TESSA – Programu „Edukacja nauczycieli w Afryce Subsaharyjskiej”.

Trzecia praca to raport z przeglądu publikacji specjalistycznych i sondażu przeprowadzonego wśród ekspertów w grudniu 2010 r. Stefanie Panke przedstawia aktualne tematy do dyskusji oraz potencjalne bariery i korzyści OER, a także wskazują przyszłe kierunki polityk i programów badawczych.

Artykuł o zasobach wideo przedstawia otwarte narzędzia do edycji wideo w celu wspierania tworzenia i produkcji on-line opartych na współpracy projektów audiowizualnych w szkolnictwie wyższym.

Trzy kolejne prace dotyczą sposobów wspierania rozwoju OERów poprzez stosowanie otwartych praktyk edukacyjnych, diagnozę barier i czynników motywujących oraz rozwój społeczności praktyków promujących otwartą edukację.

Numer zamyka artykuł opisujący modele rozwoju OERów w Ameryce Łacińskiej.

To już drugi raz, kiedy eLearning Papers poświęca cały numer tematyczny kwestiom otwartości w edukacji.  Numer 10 poświęcony był pracy nad otwartymi zasobami edukacyjnymi prowadzonej z dużym powodzeniem przez instytucje, wspólnoty użytkowników i osoby indywidualne.