plen

Otwartość i szkoły wyższe – polski sondaż

W ramach I konkursu na Najbardziej innowacyjną i kreatywną uczelnię w Polsce, polskie uczelnie publiczne i prywatne zostały zapytane o stosunek do otwartości w obszarze pracy naukowej i dydaktycznej. Celem badania było poznanie stopnia świadomości istnienia otwartych zasobów edukacyjnych oraz nastawienia do powiększania takich zasobów w sieci.

W badaniu wzięło udział 58 uczelni. Wniosek ogólny jest taki, że polskie uczelnie coraz bardziej otwierają się na ideę dzielenia się zasobami edukacyjnymi z użytkownikami sieci. Choć wyników nie można rozciągać na całe środowisko akademickie, to i tak pozytywny stosunek do założeń otwartości i dzielenia się zasobami w sieci, pozwala z nadzieją patrzeć w przyszłość (która może okazać się nie tak daleka jak by się mogło wydawać).

78% ankietowanych uważa, że skoro studenci korzystają z Internetu jako pierwszego i podstawowego (bywa że i jedynego) źródła informacji, uczelnie powinny przygotowywać i umieszczać w sieci własne materiały edukacyjne. Tylko 33% ankietowanych uznało, że uczelnia powinna zapewnić przede wszystkim wysoki poziom nauczania w oparciu o tradycyjne metody nauczania. Między wierszami można wyczytać istotną kwestię jaką jest jakość cyfrowych materiałów edukacyjnych. Na podstawie wyników można zasugerować się, że jakość to domena głównie zasobów przekazywanych studentom w sposób tradycyjny.

Aż 86% przebadanych instytucji uważa, że każda uczelnia wyższa powinna tworzyć własne repozytorium OZE, gdzie będzie dokumentować i pokazywać dorobek naukowy swoich pracowników naukowych oraz wykorzystywać do tego inne kanały, w których są obecni studenci, jak YouTube (tak uważa aż 91%). Nie zostało jednak sprecyzowane na jakich zasadach 'pokazywanie' dorobku mogłoby się odbywać.

Otwieranie się uczelni na całe środowisko akademickie jest także postrzegane jako sposobów na zwiększenie konkurencyjności względem innych instytucji edukacyjnych i sposobem na przyciągnięcie potencjalnych studentów (83%).

Należy pamiętać, że badania stosunku do otwartości w środowisku akademickim były przeprowadzone niejako „przy okazji” i miały cel jedynie rozpoznawczy. Niemniej jednak nie może uciec uwadze fakt, że wprowadzenie otwartej edukacji do konkursu promującego innowacyjność i kreatywności w szkolnictwie wyższym, jest świadectwem samym w sobie, że otwartość staje się istotnym obszarem w rozwoju uczelni.

Konkurs na innowacyjną i kreatywną uczelnię w Polsce zostały przeprowadzone przez Akademickie Centrum Informacyjne z Poznania oraz Edunews.pl.

—-
Opracowanie na podstawie artykułu Marcina Polaka „Stosunek szkół wyższych do otwartej edukacji” (portal Edunews.pl)