plen

O przyszłości edukacji

Na początku grudnia odbyła się Online EDUCA Berlin, największa w Europie, w tym roku 15. jubileuszowa, konferencja poświęcona nowoczesnej edukacji. Wydarzenie zgromadziło ponad 2 tys. osób z 92 krajów. Można śmiało pozwolić sobie na stwierdzenie, że EDUCA to jedna wielka debata na temat stanu obecnego i przyszłości edukacji. W tym roku wciąż dominującym tematem dyskusji były media społecznościowe i ich wpływ na uczących i uczących się. Kilka sesji było poświęconych w całości społecznej sieci. W pozostałych sesjach kwestie otwartości, sieciowości i społeczności tożsamości wypływały przy okazji omawiania innych trendów edukacyjnych. Podczas konferencji uczestnicy mieli okazję wziąć udział w osobnej debacie mającej odpowiedzieć na pytanie, czy “stale rosnące wykorzystanie technologii szkodzi umysłom uczniów i likwiduje korzyści płynące z tradycyjnej edukacji'.

W tej właśnie debacie głównym gościem był Donald Clark, który zajął zdecydowane stanowisko przeciw tezie (o przebiegu debaty można poczytać na blogu Centrum e-Learningu AGH). Argumenty przytoczone podczas debaty świetnie uzupełnia wywiad dla portalu edunews, gdzie Clark przedstawia wizję przyszłej edukacji. Clark pytany o najbardziej przełomowe zmiany w sektorze edukacji wymienił:

  • globalny trend w kierunku nieodpłatności w edukacji, wiedzy i informacji (przykładem jest choćby Wikipedia)

  • eksplozję nieodpłatnych opracowań, zasobów edukacyjnych, tworzonych przez edukatorów i coraz częściej publicznie udostępnianych.

Stąd już krok do idei otwartej edukacji i otwartych zasobów edukacyjnych. Clark w wywiadzie omówił takie inicjatywy jak YouTube EDU, iTunes U, MIT Open Courseware, Open Learn czy Projekt Gutenberg.

Bloger zwrócił także uwagę na rolę serwisów społecznościowych w edukacji, takich jak Facebook, Twitter, blogi, YouTube etc. Jego zdaniem wymiar „społecznościowy” naprawdę działa, jeśli tylko ludzie wymieniają się wiedzą, linkują do zasobów, idą za radą innych użytkowników, promują wiedzę i kontakty.

Zdaniem zamykającym ten wpis niech będzie cytat z wywiadu ’Przyszłość edukacji to coraz więcej nieodpłatności'!