plen

Otwarta edukacja jednym z trendów w 2010

O rozwoju idei otwartości w edukacji piszemy ostatnio wiele. Nie bez powodu, bo dużo ważnego się dzieje. Przykładem niech będą choćby dwa wydarzenia mijającego tygodnia – rekomendacja Przewodnika po otwartej nauce pracownikom polskich instytucji naukowych przez Departament Strategii Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz uruchomienie pierwszego w Polsce repozytorium otwartych zasobów edukacyjnych Open AGH.

Diagnoza trendów edukacyjnych na 2010 rok opublikowana w corocznym HORIZON Report, dodatkowo potwierdza, że otwartość zdecydowanie nie jest niszową ideologią. Według raportu opracowanego przez New Media Consortium rozwój otwartych treści edukacyjnych na szeroką skalę to kwestia maksymalnie jednego roku. W raporcie czytamy, że ruch w kierunku rozwijania otwartej edukacji odwołuje się do zmiany paradygmatu kształcenia, gdzie większe znaczenie ma sam proces uczenia się niż informacja zawarta w wykładach, kursach i przekazywana uczącym się na zajęciach. Ponieważ informacja jest wszechobecna, prawdziwym wyzwaniem jest efektywne jej wykorzystywanie. Autorzy podkreślają, że rozwój otwartych treści edukacyjnych jest także odpowiedzią na rosnące koszty tradycyjnych podręczników i dostępu do źródeł wiedzy, jak również wynikiem ich braku w niektórych regionach świata. Dodatkową zaletą korzystania z otwartych zasobów, zarówno dla uczniów jak i nauczycieli, są praktyczne umiejętności ich wyszukiwania, oceniania, interpretacji i przetwarzania informacji.

Jeśli dołączymy do tego prognozowane w Raporcie wyzwania stojące przez instytucjami edukacji (przygotowanie do życia w społeczeństwie opartym na wspólnych dobrach) mamy pełny obraz zmian zachodzących w edukacji, gdzie otwarte modele dystrybucji wiedzy stanowią poważną alternatywę dla tradycji.

Raport dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 3.0.