plen

Tydzień Otwartej Edukacji 2018 – wszystko zaczyna się od współpracy

Od czego zacząć wyjaśnianie otwartej edukacji? Od licencji Creative Commons? Od narzędzi do publikowania w sieci? A może od problemów z prawem autorskim w szkole? Każde z tych zagadnień jest ważne, ale żadne z nich nie zbliża nas do najważniejszego czynnika, który „otwiera” szkołę, czyli do współpracy.

Tak jak można mówić prozą, nic o tym nie wiedząc, tak można uprawiać otwartą edukacją be znajomości wolnych i otwartych licencji. Nauczyciele i nauczycielki (oraz ich podopieczne) na całym świecie praktykują ją na co dzień od dawna. Od kiedy w ich ręce trafiły urządzenia z dostępem do Internetu (potem serwisy społecznościowe, a od kilku lat proste i sprawne aplikacje mobilne) możemy obserwować jak ich współpraca i wymiana idei przekracza granice szkoły i trafia coraz szerzej, do innych nauczycieli i uczniów. Czasem okazuje się nawet, że w sieci działa to lepiej niż wśród znajomych, kolegów i koleżanek z tej samej szkoły…

To co ruch otwartych zasobów edukacyjnych (w Polsce integrowany m.in. przez Koalicję Otwartej Edukacji) próbuje od blisko 10 lat dawać edukatorom to wsparcie w zakresie wiedzy o prawie autorskim, licencjach, narzędziach, ale wiemy, że to za mało by w pełni zrealizować potencjał otwartej edukacji m.in. poprzez nasze działania i publikacje.

Od 5 do 9 marca na całym świecie trwa Tydzień Otwartej Edukacji, akcja której celem jest zwiększanie świadomości tego, jak wiele możliwości, zarówno edukatorom, jak i uczniom, daje otwarta, oparta o współpracę i dzielenie się, edukacja. W niektórych krajach jest to wyrównywanie szans na dostęp do wysokiej jakości materiałów znacznie taniej. W innych wspieranie współpracy pomiędzy nauczycielami i nauczycielkami poprzez usuwanie barier prawnych i technicznych. W Polsce jest to również okazja do dyskusji o tym jak sprawiać by nauczyciele i uczniowie w szkole chcieli więcej współpracować. Dlatego też w ramach polskich obchodów, Koalicja Otwartej Edukacji organizuje darmową, otwartą konferencję online, podczas której będzie można posłuchać inspirujących nauczycieli i nauczycielek, którzy nie obawiają się współpracy ani dzielenia się swoimi pomysłami i zasobami.

Konferencja będzie odbywać się 17 marca od godziny 10 do 15, a zarejestrować można się na nią pod tym linkiem.

W ramach świętowania na kilkanaście jęyzków, w tym polski, zostało przygotowane tłumaczenie narzędzia do planowania prac na otwartymi zasobami edukacyjnymi dla nauczycieli i nauczycielek  lub instytucji, które chcą opublikować coś z myślą o wykorzystaniu w edukacji formalnej. Karta projektu “OER Canvas” została pierwotnie opracowana przez Sandrę Schön i Martina Ebnera z projektu OER Info. Polską wersję w PDF możecie pobrać tutaj, a pozostałe wersje językowe odnajdziecie tutaj.

W dniach 9-10 marca odbędzie się również 24-godzinna międzynarodowa sesja webinarów organizowana przez e-campus z Uniwersytetu Ontario, Creative Commons i Centrum Cyfrowe. Wszystkie webinary odbywają się w języku angielskim, a ich pełną listę znajdziecie tutaj.