plen

Efekty pierwszego hakatonu Otwartych Zasobów Edukacyjnych

W trakcie Tygodnia Otwartej Edukacji 2016 odbył się w Katowicach pierwszy hakaton Otwartych Zasobów Edukacyjnych. Grupa 25 nauczycieli spotkała się by dyskutować na temat korzystania z zasobów dostępnych w sieci i wiążących się tym problemów, aby następnie przystąpić do aktywnego tworzenia otwartych treści, z których inni nauczyciele będą mogli dowolnie korzystać.

Hakaton był swojego rodzaju eksperymentem z tworzenia otwartych zasobów edukacyjnych grupowo, na żywo, z wsparciem projektantów, grafików, bibliotekarzy. Co udało się w rezultacie osiągnąć? Bardzo dużo. Przede wszystkim, powstały otwarte zasoby edukacyjne w postaci gier i poradników dla innych nauczycieli do łatwego wykorzystania w ich codziennej pracy. Zasoby powstały w odpowiedzi na potrzeby nauczycieli, którzy współpracowali ze sobą konstruktywnie – ucząc się od siebie i dzieląc doświadczeniem. Założeniem było, aby opracowywane materiały powstały w oparciu o już istniejące OZE.  Powstały:

  • Wzory prostych gier edukacyjnych do samodzielnego remiksu na bazie ikon z The Noun Project
  • Poradnik o otwartych zasobach dla blogujących nauczycieli
  • Planszowa gra literacka „Przez epoki”

Wszystkie zasoby są do pobrania na stronie Hakatonu.

Hakaton_OZE

W rezultacie hakatonu została przetestowana metodę pracy wspólnej, której podstawowym założeniem było to, że materiały, kiedy tworzone w grupie i przy wsparciu, którego nauczyciele na co dzień w pracy nie posiadają (graficy, konsultanci ds. prawa autorskiego, bibliotekarze pomagający w wyszukiwaniu czy katalogowaniu materiałów), mogą być znacznie lepsze (jakość, wygląd i instrukcja korzystania).

Sukcesem spotkania organizowanego przez Centrum Cyfrowe we współpracy z grupą Superbelfrzy, Koalicją Otwartej EdukacjiMedialabem Katowice było właśnie zorganizowanie sytuacji, w której taka współpraca i efekty są możliwe.