Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiedziało przygotowanie darmowego podręcznika dla uczniów pierwszych klas szkół podstawowych. Koalicja Otwartej Edukacji wysłała do Minister Edukacji Narodowej Joanny Kluzik-Rostkowskiej zestaw 12 pytań dotyczących planów wdrożenia tego projektu.
- Czy planowany podręcznik będzie dostępny na wolnej licencji, zapewniającej każdemu wolność kopiowania, rozpowszechniania, tworzenia edycji i ich rozpowszechniania, także w celach komercyjnych i bez ograniczeń co do formatu (plik cyfrowy lub wydruk)? Czy w oparciu o podręcznik publikowany na takich zasadach Ministerstwo budować będzie jego wersje specjalistyczne, przygotowane np. dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych czy dla nauczycieli jako opracowanie dydaktyczne?
- Czy wykorzystana w podręczniku technologia będzie otwarta, tak jak jest to w przypadku podręczników realizowanych w ramach programu Cyfrowa Szkoła? Czy nie będzie zmuszać użytkowników do korzystania z wybranych urządzeń (np. tylko Windowsa czy tylko iPada), nośników i formatów plików (np. tylko .pdf lub .mobi)?
- Czy podręcznik dostosowany będzie do potrzeb użytkowników niepełnosprawnych zgodnie z zaleceniami WCAG 2.0?
- Jaka będzie relacja między planowanym podręcznikiem a podręcznikami przygotowywanymi w ramach programu Cyfrowa Szkoła? Czy w treści podręcznika zostaną wykorzystane materiały multimedialne i system publikacji już wypracowane w tym programie?
- Czy sposób wdrożenia podręcznika będzie umożliwiał szkołom, nauczycielom i rodzicom wybór między jego wersją cyfrową (wymagającą odpowiedniego urządzenia, np. tabletu) a drukowaną? Czy obie wersje będą równie wspierane i uznawane? Czy podręcznik (i poszczególne jego moduły) będzie można swobodnie wydrukować?
- Czy Ministerstwo planuje kompleksowe rozwiązanie problemu aktualizacji treści podręcznika tak, aby nie była ona finansowym czy organizacyjnym wyzwaniem dla szkół, nauczycieli i rodziców?
- Czy Ministerstwo zakłada, że przygotowywany podręcznik nie będzie jednym, ale raczej pierwszym darmowym i wolnym podręcznikiem, a docelowo zachowana zostanie zasada konkurencyjności oraz wolnego wyboru materiałów edukacyjnych przez nauczycieli i współpracujących z nimi rodziców?
- Czy Ministerstwo planuje tworzenie darmowych i wolnych podręczników do kolejnych klas szkoły podstawowej?
- Czy twórcy podręcznika zostaną wyłonieni w otwartym konkursie uwzględniającym wszystkie ustawowo uprawnione podmioty?
- Czy w ramach planu wdrożenia podręcznika do klasy pierwszej Ministerstwo zaplanowało ewaluację całego projektu? Czy wyniki tej ewaluacji będą dostępne publicznie?
- Czy Ministerstwo planuje akcję edukacyjną skierowaną do nauczycieli i uczniów, dotyczącą zasad rozpowszechniania i wykorzystania podręcznika? Czy promocja podręcznika będzie podkreślać fakt jego udostępnienia na wolnej licencji, dającej szerokie prawa użytkownikom?
- Czy Ministerstwo planuje wdrożenie całościowej polityki na rzecz Otwartych Zasobów Edukacyjnych w polskim systemie edukacyjnym?
Koalicja Otwartej Edukacji oferuje pełne wsparcie merytoryczne w zakresie kwestii prawnych i technicznych związanych z wykorzystaniem wolnych licencji i otwartych rozwiązań informatycznych przy opracowywaniu podręcznika.