plen

Otwartość w nauce, edukacji i kulturze (aktualności #18)

Nowy katalog źródeł zasobów z domeny publicznej

Twórcy serwisu The Public Domain Review przygotowali zestawienie najważniejszych repozytoriów agregujących i udostępniających zdigitalizowane zbiory z domeny publicznej. Lista dostępna jest na stronie publicdomainreview.org/sources/.

Maryland Open Source Textbooks (MOST)

Uczelnie publiczne stanu Maryland w kolejnym semestrze wiosennym testować będą otwarte e-podręczniki. Projekt Maryland Open Source Textbooks (MOST) szczególny nacisk kłaść ma na edukację wykładowców w zakresie wyszukiwania i wykorzystywania otwartych zasobów.

Nowe zasady prawa autorskiego dla kanadyjskiej edukacji?

Reprezentacja środowiska akademickiego Kanady (AUCC – Association of Universities and Colleges of Canada) zwróciła się do jednej z krajowych czołowych kancelarii prawnych z prośbą o wypracowanie ogólnych zasad dotyczących najczęściej występujących problemów prawnych w praktyce edukacyjnej i czytelne określenie granic dozwolonego użytku. Szkic propozycji komentuje na swoim blogu Tony Bates wskazując, że znajdować się tam mają m.in. zalecenia co do nielinkowania na stronach kursów uczelnianych do zewnętrznych zasobów bez uzyskania zgody właścicieli praw autorskich.

Prawo autorskie a dostępność do książek

Badania przeprowadzone przez Paula J. Healda z Uniwersytetu w Illinois pokazują, w jaki sposób system ochrony monopolu prawnoautorskiego redukuje dostępność do książek nawet na rynku komercyjnym. Analiza oferty księgarni Amazon.com pokazała, że duża część tytułów pojawia się w sprzedaży dopiero wówczas, kiedy wygasają prawa autorskie i książka trafia do zasobów domeny publicznej. Zob. też The Hole in Our Collective Memory: How Copyright Made Mid-Century Books Vanish.

Brak swobodnego dostępu do wyników badań może stanowić zagrożenie życia

Za conasuwiera.pl: Blokowanie dostępu do wiedzy i zamykanie dostępu do publikacji i danych to nie tylko niewygoda dla naukowców, ale w przypadku nauk medycznych może to stanowić o życiu lub śmierci tysięcy osób. Ben Goldcare, dziennikarz, lekarz i naukowiec, autor książki „Bad Science” tłumaczy, dlaczego swobodny dostęp do wyników badań oraz zrozumienie zasad, które rządzą nauką powinny stanowić podstawę funkcjonowania społeczeństwa.