plen

Po zjeździe KOED 2017 w Jabłonnie

Za nami Zjazd KOEDu w Jabłonnie. Przed nami kolejny rok działalności.

Zjazd rozpoczęliśmy 6 sierpnia dniem warsztatowym. W Muzeum Historii Polski pracowaliśmy w dwóch grupach. Warsztat „Podstawy otwartości: prawo autorskie i licencje CC„, dla wszystkich, którzy czują się mało pewnie i potrzebują uzupełnić swoją wiedzę poprowadzili Krzysztof Siewicz i Jarosław Lipszyc, a warsztat „Train the trainers: jak opowiadać i szkolić z otwartości?” – dla wszystkich, którzy chcą przygotować się do prowadzenia szkoleń z otwartości przeprowadziliśmy wspólnie – Klaudia Grabowska, Kamil Śliwowski i Katarzyna Górkiewicz. Efektem tego warsztatu jest lista zagadnień, które są wyzwaniem dla szkolących oraz pomysł na 2-3 dniowe szkolenie przygotowujące trenerów otwartościowych. Będziemy je organizować w tym roku.

Główna część Zjazdu odbyła się w Pałacu w Jabłonnie, w dniach 7-8 sierpnia. Rozpoczęliśmy od podsumowania tegorocznych działań, o których opowiedział Kamil Śliwowski. Mamy nową stronę KOEDu, zorganizowaliśmy obchody Dnia Domeny Publicznej w Krakowie (Wikimedia Polska) i w Warszawie (Centrum Cyfrowe), konferencję webinarową “Wieczorne rozmowy o otwartej edukacji” (ponad 200 uczestników) i odwiedziliśmy 12 miast w ramach współpracy z TechKlubami, z okazji Tygodnia Otwartej Edukacji. Wzięliśmy też udział w kampanii RIGHT COPYRIGHT oraz współpracowaliśmy z I. Festiwalem Gier i Aplikacji Mobilnych oraz EduMocOnline – konferencją Superbelfrów.

Po uroczystym otwarciu i prezentacji pracowaliśmy w grupach warsztatowych.

Natalia Mileszyk i Alek Tarkowski z Centrum Cyfrowego opowiedzieli o reformie prawa autorskiego, nad którą pracowała Komisja Europejska i o tym, jaki wpływ będzie ona miała na środowiska edukacyjne. Karolina Grodecka z AGH poprowadziła warsztat o podstawach prowadzenia webinarów, którego efektem jest wypracowanie Tips&Tricks przydatnych dla każdego, kto będzie przygotowywał się do prowadzenia webinarium. Następnie Monika Koblak ze Stowarzyszenia Otwarte opowiedziała o nauce obywatelskiej – po co i jak angażować zwykłych ludzi w naukę i jak mogą się oni przyczynić do jej rozwoju, a Mikołaj Rotnicki z Fundacji Instytut Rozwoju Regionalnego przeprowadził warsztat na temat dostępności – jak wiąże się ona z otwartością i jakie standardy należy spełniać, żeby odbiorcom treści przez nas publikowanych zapewnić pełną dostępność.

Pierwszy dzień Zjazdu zakończyły wystąpienia Tomasza Ganicza z Wikimedia Polska o wspólnych projektach Wikipedii z instytucjami GLAM oraz Alicji Pacewicz z Centrum Edukacji Obywatelskiej o tym, czym jest otwarta szkoła i w jakich wymiarach otwartość edukacji może się przejawiać.

Drugiego dnia Zjazdu skupiliśmy się na pracy nad planami działań na nadchodzący rok. Przygotowaliśmy wspólnie listę tematów (czasem już z prowadzącymi) na webinaria oraz zagadnienia, w oparciu o które będziemy chcieli przygotować warsztaty dla prawników w instytucjach kultury. W grupach roboczych zajęliśmy się największymi wydarzeniami, jakie chcemy przygotować w tym roku: Tygodniem Otwartej Nauki (23 – 29 października 2017), Dniem Domeny Publicznej (1 stycznia 2018) i Tygodniem Otwartej Edukacji (5 – 9 marca 2018).

W oparciu o powstałe notatki i plakaty, przygotowaliśmy ramowe zestawienie planów na ten rok, które teraz będziemy ukonkretniać i, rzecz jasna, wcielać w życie. 

Zjazd zakończyliśmy wystąpieniem Karola Piekarskiego z MediaLab Katowice, o tym, Dlaczego badania w instytucjach kultury są potrzebne? i jak dobrze je robić.

Teraz bierzemy się do pracy ;)

(aut. Katarzyna Górkiewicz, Fundacja Nowoczesna Polska)

(fot. Maciej Szczepańczyk, CC BY 3.0, Wikipedia)