plen

Otwartość w nauce, edukacji, kulturze (aktualności #9)

Wielka Brytania: opłaty za licencjonowanie utworów osieroconych

W Izbie Lordów niewielką przewagą głosów zaakceptowano poprawki do ustawy Enterprise and Regulatory Reform Bill, w których zapisano konieczność uiszczania opłat za utwory osierocone zarządzane przez brytyjskie instytucje kultury. Zdaniem byłego ministra kultury Alana Howartha, liczbę utworów o niejasnym statusie prawnoautorskim, co do których nie ma możliwości rozpoznania właściciela praw majątkowych, szacuje się na około 50 milionów. Zgodnie z nowym prawem, instytucje kultury będą musiały odprowadzać odpowiednie opłaty za korzystanie z utworów osieroconych, np. za ich rozpowszechnianie w internecie.

Komercyjne inicjatywy otwartych kursów online dotowane przez uczelnie?

Artykuł w Guardianie opisuje kontrowersje związane z uzyskiwaniem pożyczek studenckich na uczestnictwo w otwartych masowych kursach akademickich, organizowanych przez komercyjne podmioty (Coursera, Udacity) poza uniwersytetami. Przeciwko takiemu wydawaniu publicznych pieniędzy protestują pracownicy Uniwersytetu Kalifornijskiego argumentując, że tego typu rozwiązania edukacyjne nie mogą zapewnić studentom odpowiedniej jakości kształcenia.

Co blokuje użycie otwartych zasobów na uczelniach?

Portal Inside Higher Ed informuje o wynikach badania przygotowanego przez American Association of Community Colleges. Okazuje się, że wdrażanie otwartych zasobów edukacyjnych do edukacji akademickiej blokuje m.in. czas konieczny do zgromadzenia i sprawdzenia dostępnych materiałów, brak wiedzy na temat OZE wśród kadry akademickiej czy uczelniane ograniczenia administracyjne.

Open Access standardem w Kalifornii

Za Creative Commons Polska: Stan Kalifornia przoduje w otwieraniu edukacji i nauki, tym razem za pomocą propozycji prawnej nakazującej, aby artykuły naukowe z badań finansowanych z publicznych pieniędzy stanowych były dostępne maksymalnie po 12 miesiącach od publikacji recenzowanej w trybie Open Access.

Standardy otwartościowe dla instytucji GLAM

Na blogu inicjatywy OpenGLAM opublikowano krótki katalog zasad, które wypełniać muszą publiczne instytucje pamięci, aby można było określić je mianem otwartych. To próba definicji standardu, którego wypełnienie pozwolić ma instytucjom GLAM (Galleries, Libraries, Archives, Museums) skuteczniej wypełniać ich misję w cyfrowym społeczeństwie. Podsumowanie wytycznych dostępne w serwisie Historia i Media.