plen

Otwartość w nauce, edukacji, kulturze (aktualności #6)

CC BY podstawą otwartego dostępu

John Wilbanks w Nature krytykuje wydawców i autorów stosujących restrykcyjne zasady publikowania w trybie open access. Jego zdaniem jedynie wolna licencja Creative Commons Uznanie Autorstwa w pełni odpowiada idei otwartego dostępu. Warto zapoznać się z całym numerem Nature, poświęconym przyszłości publikowania naukowego.


Prokuratura zajmie się sprawą korupcji w szkołach

Śląskie kuratorium oświaty kończy właśnie doraźne kontrole, które mają sprawdzić, czy dyrektorzy szkół nie naruszyli prawa, dokonując wyboru podręcznikówinformuje Rzeczpospolita. Wydawcy podręczników za wybór ich książek do nauczania oferowali szkołom, a niekiedy ich dyrektorom, rozmaite prezenty (laptopy, netbooki czy tablice multimedialne).

Spór wcale nie hermetyczny

Hanna Gill-Piątek na stronach portalu internetowego Krytyki Politycznej pisze o silnej opozycji wobec podejmowanych w Polsce na szczeblu rządowym (MAIC, MEN) inicjatyw zmierzających do otwierania zasobów finansowanych ze środków publicznych: Ten spór może się wydawać hermetyczny, ale to od niego zależy, do jakich treści w internecie będziemy mieć w przyszłości legalny dostęp.

Nie wszystkie kursy online są prawdziwie otwarte

Patrick McAndrew, profesor zajmujący się otwartą edukacją w brytyjskim Open University, podczas wystąpienia na niedawnej konferencji OER13 zwrócił uwagę na problem definiowania otwartości darmowych kursów dostępnych online. Problem zamkniętych treści ma charakter strukturalny – uniemożliwa pełne wykorzystanie udostępnianej wiedzy i zasobów i redukuje potencjał edukacji online.

Kod źródłowy edx.org dostępny od czerwca

Uniwersytet Stanforda poinformował, że 1 czerwca zostanie publicznie udostępniony kod źródłowy internetowej platformy edukacyjnej edX. O roli otwartego kodu w edukacji online pisze Scott Wilson na łamach Guardiana.