CC BY podstawą otwartego dostępu
John Wilbanks w Nature krytykuje wydawców i autorów stosujących restrykcyjne zasady publikowania w trybie open access. Jego zdaniem jedynie wolna licencja Creative Commons Uznanie Autorstwa w pełni odpowiada idei otwartego dostępu. Warto zapoznać się z całym numerem Nature, poświęconym przyszłości publikowania naukowego.
Prokuratura zajmie się sprawą korupcji w szkołach
Śląskie kuratorium oświaty kończy właśnie doraźne kontrole, które mają sprawdzić, czy dyrektorzy szkół nie naruszyli prawa, dokonując wyboru podręczników – informuje Rzeczpospolita. Wydawcy podręczników za wybór ich książek do nauczania oferowali szkołom, a niekiedy ich dyrektorom, rozmaite prezenty (laptopy, netbooki czy tablice multimedialne).
Spór wcale nie hermetyczny
Hanna Gill-Piątek na stronach portalu internetowego Krytyki Politycznej pisze o silnej opozycji wobec podejmowanych w Polsce na szczeblu rządowym (MAIC, MEN) inicjatyw zmierzających do otwierania zasobów finansowanych ze środków publicznych: Ten spór może się wydawać hermetyczny, ale to od niego zależy, do jakich treści w internecie będziemy mieć w przyszłości legalny dostęp.
Nie wszystkie kursy online są prawdziwie otwarte
Patrick McAndrew, profesor zajmujący się otwartą edukacją w brytyjskim Open University, podczas wystąpienia na niedawnej konferencji OER13 zwrócił uwagę na problem definiowania otwartości darmowych kursów dostępnych online. Problem zamkniętych treści ma charakter strukturalny – uniemożliwa pełne wykorzystanie udostępnianej wiedzy i zasobów i redukuje potencjał edukacji online.
Kod źródłowy edx.org dostępny od czerwca
Uniwersytet Stanforda poinformował, że 1 czerwca zostanie publicznie udostępniony kod źródłowy internetowej platformy edukacyjnej edX. O roli otwartego kodu w edukacji online pisze Scott Wilson na łamach Guardiana.